100 cims. Pedró de Tubau, 1543m. (Berguedà)

Aquesta excursió al Pedró de Tubau o Cap de Mordolar, a cavall de les comarques del Berguedà i el Ripollès, ens acostarà a un territori on s’hi barregen, de manera harmoniosa, espectaculars cingleres i bucòlics prats de pastura. A les obagues més elevades, les fagedes s’alternen amb boscos de pi roig i ens ofereixen, cada tardor, un meravellós joc de colors.

Començarem el recorregut al coll de Merolla i passarem per la masia de la Palomera. Un cop allà, fugint de qualssevol pista, ens endinsarem al bosc per gaudir d’una bonica pujada fins a la carena dels rasos de Tubau. Malgrat el fort pendent en algun tram, aquesta és, probablement, la part més bonica de tota la caminada.

Havent aconseguit la carena, la resseguirem primer cap a ponent fins al cim, des d’on hi ha una panoràmica extensa, i després cap a llevant, fins al coll de Faig General. Continuarem per un camí ramader, perdent alçada, en direcció a Gombrèn, passant per Sant Martí de Puigbò i el Cortal.

Gombrèn, punt final de la caminada, és una vila que havia estat emmurallada i conserva un grapat de llegendes i tradicions. A l’abric del castell de Mataplana, proper al santuari de Montgrony, va composar les seves cançons el trobador Hug de Mataplana. El municipi també és l’escenari per on transcorre la llegenda del maleït comte Arnau, anomenat també el mal senyor, el qual va viure al mateix castell.

La llegenda explica que Arnau, tot i ser casat amb Elvira, es va enamorar d’una jove i bonica monja del monestir de Sant Joan de les Abadesses, anomenada Adelaisa. Una nit de tempesta, boig d’amor per ella, es va enfilar damunt del seu cavall negre i va cavalcar fins al monestir, disposat a raptar-la. Una monja esporuguida li va comunicar que Adelaisa havia mort aquella mateixa tarda, però Arnau, que era desmesurat i violent com pocs, la volia fins i tot  morta i la va carregar al seu cavall. Llavors el comte va marxar al galop, completament foll enmig la foscor i va estimbar el cos de la dona en un cingle de Gombrèn. Des d’aleshores va ser condemnat durant tota l’eternitat, a cavalcar com una ànima en pena, al damunt del seu cavall negre.

Itinerari

0 min. Coll de Merolla, 1100 m. Deixant el refugi del Coll de Merolla a l’esquena, marxarem, en direcció sud, per la pista de terra que duu al mas de la Palomera.

5 min. Deixarem la pista i decantarem a l’esquerra, seguint un corriol que creua pels Terrers, una zona pelada de vegetació, abans d’entrar al bosc.

15 min. Coll del Boix. Creuarem un filat pel bestiar i començarem a baixar per l’altra vessant del bosc.

25 min. Coll de l’Arç. És un encreuament de pistes, on seguirem de front per la que marxa en direcció a Sant Esteve de la Riba, indicat en un pal senyalitzador.

46 min. La Palomera. Deixarem la casa enrere i seguirem la pista fins al coll.

49 min. Coll de la Palomera, 1173 m. És un encreuament, on deixarem pistes a dreta i esquerre i marxarem de front, per un corriol ombrívol, que guanya alçada per dins el bosc. Cal parar atenció ja que de seguida es bifurca i ens caldrà seguir el de l’esquerre, que continua  pujant per la carena.

1 h 09 min. El corriol es divideix en dos i seguirem el de l’esquerre, que continua en fort pendent.

1 h 37 min. Creuarem una canal i seguirem per l’altra banda, tot resseguint una faixa planera i amb vistes espectaculars.

1 h 56 min. Bassa de Corrubí, 1471 m. Decantarem a la dreta i seguirem per la carena, entre pins i pastures, en direcció a ponent.

2 h 14 min. Pedró de Tubau, 1543 m. Hi ha una petita capelleta, amb una imatge de Sant Marc. La vista és excepcional. Marxarem del cim tot desfent el camí carener.

2 h 25 min. Trobarem novament la bassa de Corrubí i continuarem avançant per la carena en direcció a llevant.

2 h 55 min. Coll de Faig General, 1388 m. Deixarem la carena i decantarem a l’esquerre, baixant per un camí pedregós. De seguida es bifurca i marxarem a l’esquerre novament.

2 h 58 min. Ens incorporarem a una pista que seguim cap a l’esquerre, de baixada.

3 h 12 min. Carena de les Girades. La pista es bifurca i marxarem cap a la dreta, seguint les indicacions de Gombrèn, en un pal senyalitzador.

3 h 23 min. Bifurcació. Continuarem baixant pel camí de la dreta.

3 h 25 min. Coll de Puigbò. Marxarem per la pista de l’esquerra, seguint les indicacions del Cortal.

3 h 32 min. Sant Martí de Puigbò. Deixem el mas, l’ermita i les restes del castell a la dreta i seguim pista avall.

3 h 50 min. Enmig d’un revolt molt marcat cap a la dreta, deixarem la pista i decantarem a l’esquerra, endinsant-nos al bosc per un sender.

4 h 20 min. Ens incorporarem a un camí enquitranat i el seguirem cap a l’esquerre, de baixada. De seguida, a la font del Cortal, deixarem un camí a l’esquerre i seguirem de front cap al Cortal.

4 h 30 min. Creuarem el riu Merdàs.

4 h 35 min. Deixarem la pista i girarem a la dreta per un camí de terra, creuant el camp de futbol.

4 h 43 min. Gombrèn, 908 m. Punt final de la sortida.