+2000. Mont Valier 2.838 m.

+2000. Mont Valier

Els +2000 són sortides en autosuficiència d’excursionisme d’alta muntanya, amb grans desnivells i llarga durada. No són sortides guiades, els participants han de conèixer d’avançada l’itinerari i les condicions amb les que es trobaran i han de col·laborar amb els seus coneixements i la seva experiència al bon desenvolupament de l’activitat.

Entenem, per tant, que tothom qui s’apunta per dur a terme l’activitat coneix bé els riscos que aquesta comporta, té les condicions físiques i tècniques per dur-la a terme de manera autònoma i l’empren sota la seva única i pròpia responsabilitat.

Ella segueix les aigües del Noguera,

bellugadís espill de les estrelles,

emmirallant-se, tot volant, entre elles

al costat de son jove cavaller;

mes prompte de la riba que s’enfonsa

surt i faldeja els cingles de l’esquerra,

per mostrar a Gentil l’aguda serra

que du a son front la creu de sant Vallier.

Jacint Verdaguer. Canigó

Cant IV «Lo Pirineu» (fragment)

El Mont Valier, amb la seva silueta inconfusible, és una muntanya reconeguda i prestigiosa, podríem dir que mítica, de la regió del Coserans a l’Arieja. Malgrat que no es tracta d’un cim de gran alçada, la seva estratègica posició, completament al Nord i separada de la serralada axial, li dona unes magnífiques i, per nosaltres, poc habituals panoràmiques.

La seva ascensió, des de territori català, transcorre pel Parc Natural de l’Alt Pirineu, a la comarca del Pallars Sobirà, i per la Reserva Natural de Mont Valier, a França.

No us deixeu enganyar per les alçades; el recorregut que us proposem és una intensa ruta circular que trepitja el Pallars, l’Arieja i l’Aran i que, abans d’assolir el cim del Mont Valier (2.838 m), s’enfila al cims del pic de la Pala Clavera (2.721) i del Petit Mont Valier (2.736 m).

DISSABTE 15 JULIOL

Sortirem de bon matí i ens dirigirem a Esterri d’Àneu. A Esterri d’Àneu, prendrem la carretera local C-147 que ens portarà fins a la població d’Alós d’Isil. Des d’aquí continuarem per la mateixa carretera que segueix endinsant-se a la vall seguint el curs del riu Noguera Pallaresa. Al cap d’uns 3,8 km arribarem al refugi del Fornet, base de l’antiga estació d’esquí de Bonabé. D’aquest punt en surt una pista en bon estat que en 5 km ens situarà al pont de Perosa (1.475m) on trobarem una petita zona habilitada per deixar-hi els vehicles.

Agafarem la pista que surt a la dreta del pont i seguirem les marques vermelles i blanques del GR transfronterer que uneix la Vall d’Aran i el Pallars amb l’Arieja.

Una bona part de la ruta que farem està inclosa dins del que és coneix com a «Camins de la Llibertat». Els Camins de la Llibertat són les rutes d’evasió dels fugitius del règim nazi implantat a França durant la Segona Guerra Mundial. Com a mostra de la importància que van arribar a tenir cal esmentar les xifres obtingudes sobre el nombre de detinguts a la comarca del Pallars Sobirà, més de 2.800 persones, entre el 1942 i el 1944, de diverses nacionalitats (polonesos, francesos, canadencs, holandesos, anglesos, nord-americans…), la majoria dels quals van ser traslladats a Sort i allotjats a la presó o a fondes i hotels de la població. Ara bé, cal considerar que el nombre total de persones que van creuar la frontera fou infinitament superior, ja que moltes van aconseguir arribar a la seva destinació. Alguns estudis xifren en 40.000 el nombre de persones que van creuar la frontera en direcció a Espanya, essent els 3 principals punts d’entrada al Pallars Sobirà per Alòs d’Isil, Tavascan i Àreu. Un dels passos més utilitzats per fugir de França va ser el coll de la Pala Clavera. Un cop l’any, l’associació Chemin de la Liberté de Seix (Arieja) organitza una travessa que recorre aquest camí.

Guanyarem alçada a poc a poc i passarem pel costat d’un salt d’aigua que baixa del barranc de la Tina. Una mica més endavant abandonarem la pista i girarem a la dreta (en direcció N) per pujar pel barranc de Clavera. Arribarem a una zona de pastures i anirem pujant per un sender que de vegades es dilueix, deixant sempre el rierol a mà esquerra. A uns 1.700 m d’altitud deixarem a la nostra dreta el barranc de Clavera i seguirem recte cap al N pel barranc de Cernalla, el pic de Cernalla (2.590 m) ens quedarà al fons a la nostra esquerra. A uns 1.900-2.000 m d’altitud girarem cap a l’E i pujarem un collet (2.300 m) que ens permetrà l’accés al llac de Clavera (2.260 m). Per seguir cap al coll de la Pala Clavera (el nostre proper objectiu) no cal baixar al llac. Podrem seguir per l’esquerra, sense perdre altura, cap a un petit pla anomenat Clot de Taullerri. Una mica més amunt del Clot de Taullerri hem de girar en direcció NO per pujar al coll de la Pala Clavera. (ULL! No hem de continuar més cap al N. No hem confondre el coll de la Pala Clavera amb la bretxa de Clavera que està més al N). Des del coll de la Pala Clavera (2.522 m) ja podrem veure el vessant francès (a l’O) amb l’estany Long i el tuc des Hèches al fons. Des del coll seguirem per la cresta en direcció al pic de la Pala Clavera (2.721 m). Al cim hi trobarem una gran fita. Des del pic de la Pala Clavera baixarem cap a la bretxa de Clavera (en alguns trams cal utilitzar les mans i fer alguna desgrimpada fàcil i curta) i des d’aquí vorejarem la cota (2.627 m) que ens permet l’accés al coll de Peyre Blanc (2.570 m). Des d’aquí per un camí molt marcat, tot fent llaçades, arribarem a l’ample cim del Petit Mont Valier (2.736 m). Des del Petit Mont Valier descendirem per una canal rocosa on desgrimparem (sense gaires dificultats) el pas de la Balma per arribar al coll de Faustin (2.653 m). En aquest punt, agafarem el camí, ja ben marcat, que ve del refugi d’Estagnous i que amb successives llaçades, ens portarà al cim del Mont Valier (2.838m).

Des del cim, desfarem el camí que hem fet i tornarem a situar-nos al coll de Faustin on continuarem pel camí que hi ha ben marcat (en direcció O) i que va cap al refugi d’Estagnous (2.246 m) on farem nit.

DIUMENGE 16 JULIOL

Sortirem de bon matí del refugi d’Estagnous (2.246 m), prendrem el camí que surt del refugi en direcció SO per baixar uns 300 m de desnivell i arribar a l’estany Rond (1.930 m). Vorejarem aquest llac per la seva esquerra per un camí que hi ha ben marcat i a poc a poc anirem guanyant desnivell fins a l’estany Long (2.125m) (en alguns trams el camí està equipat amb cadenes per ajudar-nos a superar alguns passos). Trobarem un senyal que ens indicarà l’itinerari que cal seguir, direcció O, per anar al port de Barlonguèra (2.400 m). Des del port de Barlonguèra, optarem pel descens més habitual i clàssic via Montgarri; prendrem direcció SO cap al passatge de la Lègne i el coll de Gireta (2.485 m). Des d’aquest punt baixarem cap a Montgarri i continuarem cap al pont de Perosa seguint la vall de la Noguera Pallaresa per pista.

Aquest itinerari coincideix amb la primera etapa de la «Pass’aran», que farem en sentit contrari a com es fa habitualment, i té com a opció l’ascensió al tuc de Barlonguera (2.802 m).

Desnivell positiu: 2.300 m (1.650 + 650) / 2.650 m (1.650 + 1.000) aprox.

Distancia: 28 km (12 + 16) aprox.

INFORMACIÓ GENERAL I LOGÍSTICA:

• La sortida es realitzarà en cotxes particulars, cal passar el divendres abans pel local del CEP per tal d’optimitzar les places en els diferents vehicles disponibles.
  • El punt de trobada serà dissabte a les 6 del matí a la benzinera Penedès.
  • La nit de dissabte a diumenge la passarem al refugi d’Estagnous en règim de mitja pensió (inclou el sopar de dissabte i l’esmorzar de diumenge). Cal portar sac prim o llençol, l’esmorzar i el dinar de dissabte i també el dinar de diumenge.
  • El cost del refugi, en règim de mitja pensió (sopar, dormir i esmorzar), és de 40,00 euros (només accepten efectiu). El pagament el farem personalment al mateix refugi. Cal però inscriure’s prèviament, per tot, abans del dimecres 12 de juliol, a través de la pàgina web o a la secretaria del CEP. La sortida és exclusiva per a socis/es de l’entitat i les places estan limitades a 10 participants.
  • Es tracta d’una sortida d’alta muntanya i cal estar en possessió de la llicencia federativa, mínim en la modalitat C.
  • Aquesta sortida pot ser anul·lada, modificada o substituïda per una altra de diferent, ja sigui a la mateixa zona o en qualsevol altre lloc, en qualsevol moment i per acord d’una majoria dels participants si aquesta és la seva voluntat o les circumstàncies així ho aconsellen.

LLOC DE SORTIDA Benzinera Penedès
HORA DE SORTIDA A les 6 del matí
DIFICULTAT Perfeccionament
DIA SORTIDA Dissabte 15 juliol de 2017
DIA ARRIBADA Diumenge 16 juliol de 2017
TRANSPORT: Cotxes particulars
MATERIAL: Cada participant ha de portar el material necessari per a la seva seguretat i per poder realitzar l’activitat de manera autònoma.

Davant la possibilitat de trobar, bàsicament a les cares nord, algunes congestes és aconsellable portar grampons i piolet.