CAMINADA PER COL·LOCAR EL PESSEBRE DE MUNTANYA-LA PUNTA REDONA 659 m. (TERRA ALTA)

Enguany per col·locar el pessebre de muntanya hem escollit,  un cim de les muntanyes del sud del país, d’unes serres que es varen fer més famoses no per la seva alçada, sino  pels desgraciats esdeveniments  en que hi van succeir ara fa exactament 80 anys, en la que hi varen perdre la vida milers de persones durant la guerra civil espanyola.

Les serres de Cavalls i Pàndols estan incloses en un Pla d’Espais d’Interès Natural pels seus valors paisatgístics, geològics, faunístics  i  històrics, Aquestes serres són la prolongació al nord dels Ports de Tortosa- Besseit i fan de límit natural de les comarques de la Terra Alta i la Ribera d’Ebre.

El recorregut és fàcil, començarem  a la població de  Gandesa i  caminarem  a l’inici, pel sender de la marxa dels Espantarucs, marcat amb pintura blava amb el símbol d’una ferradura. A la vall de Carroves  enllaçarem amb el sender  GR-171 marcat amb senyals  de  pintura  vermella i blanca,  i també amb  el Camí de la Pau senyalat amb pintura blanca amb el símbol d’un colom. Aquests camins  ens pujaran fins el cim de la punta Redona a la serra de Cavalls, a la baixada passarem per l’ermita de  Santa Madrona lloc on ens esperarà l’autocar.

ITINERARI

Començarem la caminada a la població de Gandesa, capital de la la comarca de la Terra Alta famosa per la qualitat dels seus vins. A l’inici seguirem la ruta del Espantarucs amb marques de pintura Blava.

20 min. Enllacem amb la pista del camí del cim de la Mort i la seguim a l’esquerra, al proper trencall la deixem per un camí a l’esquerra que ens puja al cim de la Mort 482 m.

55 min. El camí convertit en corriol, segueix per la carena i va  planejant fins al collet sota el cim del Puig de l’Àliga 484 m. El sender segueix ara de baixada.

1 h 15 min. Pista de la vall de Carroves, trobem camps de cultiu, alguns masos i un camp de futbol de reduïdes dimensions. El camí travessa la pista per seguir cap a la dreta, fins a trobar el GR-171 i el seguirem cap a l’esquerra , comença la pujada a la serra de Cavalls, és una pujada constant però no massa forta doncs va seguint antics camins de bast que van fent ziga-zaga.

1 h 50 min. Després de travessar antigues feixes de conreu, arribem a prop de la carena de la llarga serra de Cavalls per sota de  punta de la Carabassa 592 m.,  on hi ha unes coves  en que s’hi refugiaven els  soldats republicans dels atacs  feixistes. A la dreta enclotat, es pot veure el poble del Pinell de Brai. Anirem carenejant de manera fàcil buscant el GR. En el transcurs de la caminada per la carena, podem observar restes de trinxeres i els pous de les metralladores.

2 h 40 min Cim de la Punta Redona 659 m. Hi ha un vèrtex geodèsic i una creu, la vista és esplèndida i en els dies clars es pot veure el llunyà Pirineu,  molt avall a l’oest es veu en primer terme el poble de Corbera d’Ebre. Continuem per la carena per anar a  buscar el corriol de baixada.

3 h Corriol de baixada a la pista. Seguim uns metres de pista cap a l’esquerra fins a trobar a la dreta una pista per on baixa un camí de petit recorregut PR. marcat amb groc i blanc, el seguirem .

3 h 45 min. Ermita de Santa Madrona i àrea de pícnic. L’ermita està  pintada tota blanca i molt ben endreçada. Es creu que data del segle XVII, fou destruïda a la guerra  civil, i posteriorment  restaurada  per la Dirección Nacional de   Regiones  Devastadas.  S’hi celebra una processo el tercer diumenge de març .

-FI DE L’EXCURSIÓ-

INFORMACIÓ

El preu per a sòcis i sòcies és de 16€ per a l’autocar. El preu per a NO sòcis/es és de 21€.

El dinar costa 15€ i hi està tot inclòs (café també).

Notes històriques de la Serra de Cavalls-Punta Rodona.

Malgrat que anar a la muntanya a posar el pessebre sigui l’excursió més festiva del CEP, no podem oblidar els dramàtics fets que van succeir en aquestes contrades ara fa 80 anys. Molts joves catalans, de en prou feines 18 anys, hi van deixar la vida, en la que va ser la batalla més llarga i cruenta de la Guerra Civil .

Els indrets per on passarem estan carregats d’història.

En la primera part del recorregut passarem pel Cim de la Mort i el Puig de l’Àliga. En aquests llocs, van haver-hi forts combats els primers dies de setembre de 1938. L’exèrcit rebel volia ocupar la Serra de Cavalls però no va poder i sols va ocupar aquests dos cims (cotes) que més endavant li servirien per l’atac a la Serra de Cavalls i la Mola de Irto (Tossal de Sant Marc).

Després de travessar la Vall de les Carroves, ens enlairem per la Serra de Cavalls. Veurem les coves de la Carabassa i altres refugis on s’amagaven els soldats en els bombardejos d’artilleria i aviació, així com les trinxeres i llocs de vigilància. Aquesta serra, estava molt ben defensada per la 43ª Divisió republicana (Lister), la va ocupar el primer dia de la batalla, el 25 de juliol. Tots els esforços per recuperar-la havien estat inútils, fins al 30 d’octubre. Aquell dia, a partir de les 6 hores del matí, més de 600 peces d’artilleria instal·lades a les afores de Corbera van bombardejar la serra duran varies hores. Franco dirigia l’acció des del seu lloc de comandament, al coll del Moro (Gandesa). Quan va finalitzar el bombardeig, les unitats de l’exercit rebel van arribar a la serra abans que els seus defensors, atordits o morts per la intensitat del bombardeig. Van aconseguir el seu objectiu que obria el camí cap al Pinell de Brai i després, l’Ebre.

Al cantar les nadales, tinguem un record per tots els morts.

Enllaç amb el fulletó de la sortida.