EXCURSIONISME – 100 cims. Puig de les Àligues, 1344m. (Osona)

L’espai protegit de les serres de Milany-Santa Magdalena-Puigsacalm i Bellmunt incloses en el Projecte Xarxa Natura 2000. Conjuntament amb el de Collsacabra, constitueixen l’espai natural protegit més notable i representatiu
del sistema transversal català, i és el més rellevant del Prepirineu Oriental de Llevant. Es un espai de caràcter humit que permet el desenvolupament de grans boscos caducifolis propis de terres centreeuropees, aquests boscos
compostos de rouredes i fagedes, ens ofereixen un fort impacte visual sobretot a la tardor pel seu cromatisme foliar.

Començarem l’excursió a la collada de Bracons 1132 m. lloc de pas de l’antiga carretera de Vic a Olot i divisòria entre les comarques d’Osona i la Garrotxa. Agafem un corriol que puja pel talús de la carretera marcat amb les senyals
del GR 151.1. El camí és molt fresat doncs es tracta del camí més habitual per pujar el cim del Puigsacalm, aquest sender s’endinsa en una espectacular fageda com bona part del recorregut que farem avui.
30 min. Coll de Sant Bartomeu 1249 m. Important cruïlla de camins, el de més a la dreta és el que puja al cim del Puigsacalm, recta hi trobarem el que baixa a la masia i ermita de Sant Bartomeu de les Covidases. Nosaltres
anirem pel de l’esquerra, és un sender planer i fàcil que ressegueix per sota la serra del Curull coberta amb boniques fagedes. En aquest recorregut anirem passant per diferents colls per aquest ordre: El primer, el coll de la Gallina
1258 m.;Coll de la Foradada 1261 m.; Coll de Sant Joan 1238 m. i el collet de la font de la Canal 1254 m.
1 h 30 min. Collet de la font de la Canal 1254 m. Pal indicador del collet agafem un sender en direcció a llevant que s’enfila pel llom de la carena.Aquest sender no massa clar al principi, més endavant és més marcat, i puja
fort fins a les roques cimeres on caldrà agafar-se amb les mans.
1 h 50 min. Cim del puig de les Àligues 1.344 m., amb un pal i una bandera i llibre de registre,. La vista és esplèndida als quatre costats, va des del Pedraforca fins al mar i bona part del Pirineu oriental. Per baixar del cim desfem el mateix camí fins el collet de la font de les Canals. Ara seguirem el sender cap a ponent travessant la capçalera del torrent de les Canals. Coll del puig de Curull 1254 m. Travessem el coll deixant enfront un sender que puja al pic del Curull. El nou sender molt ben marcat baixa tot fent giragonses i passa a tocar la font dels Gossos, que no raja.
2 h 20 min. Can Salgueda. Gran i important masia malauradament quasi en ruïnes, a la seva porta dovellada s’ hi pot veure un escut heràldic de la família. Continuem la baixada seguint per la pista d’accés a la masia, aquesta pista va paral·lel a la riera de Salgueda, de tant en tant, en els trams de més pendent està cimentada. Més endavant deixarem a l’esquerra la pista que puja a la masia de Espaulella. La seguim de baixada i a la propera cruïlla prenem a la dreta una nova pista que puja al coll de la creu d’Espaulella.
2 h 50 min. Coll de la creu d’Espaulella en aquest punt s’acaba la pista i comença l’antic camí de bast.
3 h 10 min. cruïlla anem a l’esquerra per visitar el salt del Moli i retornar en aquest lloc, després passarem pel pont Romà sobre el riu Ges en el camí a Vidrà, tot aquest lloc és molt bonic i digna de veure.
3 h 40 min. Passem pel davant la depuradora de Vidrà i tot seguit entrem a la població, situada a 982 metres, és una bonica, població de 176 habitants, l’església és dedicada a Sant Hilari i fou renovada l’any 1780, però està
documentada des de l’any 960. la seva economia és el turisme i la ramaderia.
NOTES: Cal portar esmorzar i dinar de motxilla i aigua pel camí, doncs no trobarem cap font potable.

FULLETÓ DE LA SORTIDA:100cims105web

La propera excursió serà la de col·locar el pessebre de muntanya al cim de Sant Miquel Solterra de 1.203 m. Com cada any celebrarem el dinar de Nadal en un restaurant de Sant Hilari Sacalm el 17 de desembre de 2017.