EXCURSIONISME – TRAVESSA DE TARDOR – Ports de Beseït

El Parc Natural dels Ports, fou creat l’any 2001 amb 35.000 ha. Entre les comarques de Baix Ebre, la Terra Alta i el Montsià, tocant la Comunitat Valenciana i l’Aragó.

Forma part de la Xarxa Europea Natura 2000, i és declarat Reserva de la Biosfera, acull més de mil espècies botàniques i la fageda més Meridional d’Europa. Cal destacar la presència de la cabra hispànica, amb la colònia més important de tot l’Estat.

El tret característic dels Ports és el relleu escarpat i abrupte amb profunds barrancs, engorjats, gúbies i alteroses i espectaculars agulles i cimals de formes capritxoses. El massís s’alça imponent 1.400 metres per sobre les planes agrícoles que l’envolten i el cim principal el cim de Caro amb 1442 m d’altitud és el punt culminant.

Per conèixer aquest espectacular massís, el recorren senders senyalitzats GR, PR, i rutes com els Estels del Sud, però el més important, és que hi ha una extensa xarxa de camins empedrats de bast, que són ancestrals, i els feien servir pagesos, carboners, pastors, bosquetans, i altres, que al desaparèixer aquests oficis s’estan perdent ràpidament envaïts per la vegetació.

Enguany per la travessa de tardor, us proposem recórrer alguns d’aquests camins, concretament pujarem el que va per la vall de Lloret i l’Escarrisó de Barosa, i baixarem pel coll de Lloret, la font del Sapo i el pla de l’Hospital per retornar al punt d’inici.

Itinerari:

DISSABTE DIA 12 – Uns 2 kilòmetres abans d’arribar al poble de Mas de Barberans, a la dreta trobarem una pista asfaltada indicada cap a la vall de Lloret i a la ramaderia de Pedro Fumadó, la seguirem uns 6 kilòmetres i aparcarem els cotxes, no hi ha massa lloc.

Agafarem una pista de terra que baixa al llit del barranc deixarem la pista a l’esquerra i anirem seguint marques vermelles.

Llocs de pas. Barranc de Lloret – Escarrisó de Barrosa – coll de Morralets – cova d’Ebre – coll de Pallers – GR7 – coll de la Carrasqueta – Refugi del Caro.

DIUMENGE DIA 13 – Coll de Carrasqueta – coll de Pallers – Baixador de Caguitos – Cova del Vidre – roca Omedes – coll de Lloret – font del Sapo – Cova de l’Hospital – coll Ventós-font del Divendres – camí de mas Cansalader – barranc de Lloret.

Fi de l’excursió.

Notes: Es farà nit en el refugi del Caro a mitja pensió. Cal portar sac de dormir o llençol, esmorzar i dinar pel primer dia, aigua pel recorregut, el dinar del segon dia el deixarem al cotxe. Per fer el recorregut ens guiarem per mapes i alguns Traks de dubtosa procedència. El recorregut no l’hem anat a conèixer abans pel que ens podrem trobar alguna sorpresa aventurera.