100 cims. Santa Fe, 1211m. (Alt Urgell)

La caminada que us proposem té com a punt d’inici un llogarret poc freqüentat del prepirineu lleidetà. Es tracta de Montanissell, enlairat a 1134 m, a ponent d’Organyà, aproximadament 12 km muntanya endins.

Des d’allà ens acostarem a l’ermita de la Salut, on tenim previst esmorzar. Tot seguit baixarem per l’obaga de Mondellit i creuarem el torrent, per guanyar alçada fins a una gran masia, anomenada Fenollet, que actualment funciona com a allotjament de turisme rural. Els propietaris són encantadors i tastar els plats de la Rosa és tot un festival que hauria de ser catalogat com a patrimoni de la humanitat per la UNESCO. Bravo per Fenollet!!!

Des del mas, pujarem pel grau de Fenollet que, entre llaçades, ens permetrà superar els dos cents metres que ens separen de la part alta de la cinglera. Un cop a dalt continuarem per camí carreter fins al collet dels Prats, des d’on pujarem a l’ermita de Santa Fe, que ens regala unes vistes espectaculars. Ben propers, hi podem veure un grapat de cims que ja hem trepitjat amb les sortides del CEP, com la Roca de Narieda, el Cogulló d’Ares, la Roca de la Pena, el Cogulló de Turp, la Roca de Galliner, etc.

Farem la baixada per una bonica obaga i passarem per coll Marí, on hi ha una escultura de mossèn Cinto Verdaguer, que havia escrit sobre Santa Fe en els seus quaderns “Excursions i Viatges”

Acabarem l’excursió al poble d’Organyà, molt conegut per la troballa de les Homilíes, un dels textos literaris més antics escrits en llengua catalana.

Itinerari

0 min. Iniciarem la caminada al nucli de Montanissell, Marxarem per camí ample, cap al sud, en direcció a l’ermita de la Salut.

13 min. Mare de Déu de la Salut. Es troba damunt d’un petit turó des del qual es divisa gran part del territori que trepitjarem en aquesta sortida. Desfarem el camí fins al darrer collet i decantarem a l’esquerre, seguint un corriol, de baixada.

31 min. Ens incorporarem al camí ample, seguint-lo cap a l’esquerre.

35 min. Decantarem a l’esquerre, endinsant-nos al bosc per un sender que perd alçada per l’obaga de Mondellit, en direcció al torrent. Aquest sender està senyalitzat amb marques de color blau i groc i forma part del camí que durant la guerra civil va fer l’aragonès i fundador de l’Opus Dei, Josep Maria Escrivá de Balaguer, de fugida cap a França.

49 min. Arribarem al torrent i, per dins el llit, el seguirem cap a la dreta. De seguida creuarem a l’altre costat i continuarem pel marge d’uns camps de cultiu fins a trobar el camí ample, el qual seguirem.

1 h 15 min. Fenollet. Deixant la casa enrere, creuarem la carretera i pujarem fins a una gran bassa d’aigua, on iniciarem una dreta però bonica ascensió pel grau de Fenollet.

1 h 50 min. Arribarem al damunt de la cinglera i seguirem de front, pujant per una pista poc fresada.

2 h. Enllaçarem amb el camí carreter que va de Montanissell a Santa Fe i el seguirem cap a la dreta per creuar el torrent de les Bordes.

2 h 20 min. Trobarem un petit coll on deixarem momentàniament la pista i, decantant a l’esquerre, ens atansarem a una balconada impressionat sobre la vall de Cabó.

2 h 30 min. Arribarem a un altre coll on la pista davalla sobtadament, tot dibuixant llaçades, que procurarem estalviar fent alguna drecera.

2 h 59 min. Collet dels Prats. S’acaba la pista i guanyarem per corriol els darrers metres fins a l’ermita.

3 h 12 min. Ermita de Santa Fe. Marxarem del cim per anar a la creu, situada uns metres més avall. Des d’allà desfarem el camí fins al darrer coll.

3 h 28 min. Altra vegada al Collet dels Prats, decantarem a la dreta i iniciarem una llarga baixada pel grau de Santa Fe, el qual s’endinsa al bosc per un sender ombrívol.

3 h 34 min. Bifurcació. Deixarem a l’esquerra un sender amb les marques de color groc i blau i continuarem de front, seguint ara marques només de color groc.

3 h 59 min. Coll Marí. Trobarem una pista de terra i la seguirem de baixada. Dos minuts més tard, deixarem la pista i marxarem a la dreta, fent drecera per dins el bosc.

4 h 11 min. Creuarem la pista i continuarem fent drecera.

4 h 17 min. Tornarem a creuar la pista i haurem de fer-ho encara una altra vegada.

4 h 25 min. Creuarem la carretera de Montanissell i seguirem de front, passant pel costat d’una gran bassa d’aigua.

4 h 42 min. Trobarem la carretera de la vall de Cabó i la seguirem cap a la dreta, en direcció al poble.

4 h 50 min. Organyà, final de la sortida.

Informació

Desnivell: 515 m de pujada i 1050 m de baixada

Horari: 4h 50 min.

Transport: Autocar

Link amb el track .gpx de la ruta.