Descripció general de la travessa
Volta a la Plana d’Urgell és una ruta a La plana d’Urgell. És una planúria situada a la part baixa del que antigament era el Comtat d’Urgell i inclou les actuals comarques de la Noguera, el Pla d’Urgell, Urgell i parts de les Garrigues i el Segrià. Una travessa de dos dies ciclant en la majoria dels casos per bones pistes. El viatge esdevé un interessant mosaic de camps de secà (ametllers, oliveres, cereals…), de camps de regadiu (fruiters i farratges), barrejat amb petits oasis isolats i interessants jaciments ibèrics dels antics pobladors d’aquestes terres.
El recorregut de la travessa.
Primer dia
TÀRREGA-LLEIDA
Distància: 68km
Desnivell: 650m+
Nivell d’exigència: Mig
A Tàrrega, continuem pel camí de Sant Jaume en direcció a Balaguer el qual comença a tocar de l’estació de tren. Travessada la C-25 o Eix Transversal deixem a l’esquerra el Tossal del Mor on hi ha un jaciment ibèric, ara cobert per preservar-lo. Des d’aquest tossal gaudim d’extenses panoràmiques de la Plana d’Urgell i de les muntanyes Pre-pirinenques.
Deixem el camí de Sant Jaume quan trobem el camí de Vilagrassa a Tornabous. Retrobem de nou el Canal d’Urgell que seguim fins la Masia Vicent, que ens queda a la dreta. Passem per davant del Molí d’Espígol i per l’interessant jaciment del poblat ibèric del mateix nom.
Continuem fins al poble de la Guàrdia. Aprofitarem per ascendir al mirador de l’Urgell i rodalies, el Pilar d’Almenara. Enllaçant pistes i camins entre els camps de cultius, passem pels nuclis de Castellserà, Penelles, Bellcaire d’Urgell i la Ràpita abans d’arribar a Balaguer
La ruta conecta Balaguer amb Lleida seguint el curs del Segre riu avall i a través dels canals que reguen la extensa planicie. De Balaguer a Lleida ciclem entre cultius, petits turons dels Tossal de Torregrossa que són excelents miradors malgrat la seva poca altitut i oasis com son els petits estanys que guarden l’aigua com a un tresor.
Sortim de Balaguer seguint la senyalització del Camí de Sant Jaume (fletxes grogues) en direcció al monestir de Santa Maria de les Franqueses La fundació d’aquest monestir es va fer per iniciativa dels comtes d’Urgell i formant part de la política d’assentar i repoblar els territoris recuperats pels cristians.
Ciclem entre camps de cereals i arbres fruiters pel marge dret del Segre aigues avall. Travessem el riu al poble de Térmens. Resseguim ara el marge esquerre del riu passant pel Sot del Fuster, un espai per a la preservació dels seus valors naturals i paisatgístics. Continuem en paral.lel al riu pel Camí d’en Ramon Blanc. Passat Vilanova de la Barca continuem per l’esquerra de la via del tren encara que al principi hem de fer una petita voltera. Enllacem travessant un camp amb la Séquia de Fontanet que seguim fins a Lleida on arribem pel Parc de la Mitjana, una àrea de reserva natural, una illa de vegetació espessa poblada per boscos de ribera amb un ecosistema ric en plantes i animals, als afores de la ciutat.
Passarem la resta de tarda a Lleida i ens allotjarem a l’alberg de Sant Anastasi.
Segon dia
LLEIDA-TÀRREGA
Distància: 69km
Desnivell: 350m+
Nivell d’exigència: Mig
Sortim de Lleida per la carretera que connecta els nuclis de Cappont i la Bordeta. Passat el nucli continuem pel Camí de Sant Jaume en direcció a Vallbona de les Monges. Evitem l’autopista i ciclem en paral.lel a les vies del tren. Encerclats per extenses explotacions agrícoles anem enllaçant pistes en direcció a l’Espai d’Interès Natural dels Tossals de Torregrossa, un reducte natural del que era el paisatge del Pla d’Urgell abans de l’arribada dels Canals d’Urgell. Petits turons que malgrat la seva limitada altitud sobre l’extensa plana són un mirador excel.lent sobre tota l’extensió que ocupa l’àrea del Pla d’Urgell. Una prova del seu lloc prominent sobre la plana són les restes de l’assentament ibèric de Margalef, a uns centenars de metres de la nostra ruta.
Passat el pantà de la Pena baixem a buscar una pista que marxa en paral.lel a les vies del tren i ens porta fins a Juneda. Passat el poble, pel camí de Borges Blanques, sempre seguint el camí del tren arribem a l’objectiu de l’etapa.
El canal d’Urgell ens acompanya durant un bon tram del trajecte de Borges Blanques a Tàrrega. Un viatge sinuós i planer que ens recorda el plaer del cicloturisme. Tornem a Balaguer travessant de nou el pla. Pel camí no oblideu de fer una aturada al jaciment del Poblat Ibèric del Molí d’Espígol.
Sortim de Les Borges Blanques per la carretera de Mollerussa. A l’altra banda de les vies del tren continuem per l’esquerra del Canal d’Urgell en direcció a la Font Vella. Deixem el canal per pujar cap al Pla de Borges. Ciclem per camps d’oliveres fins al nucli d’Arbeca, bressol de les olives arbequines, ben conegudes i gastronòmicament molt apreciades.
La ruta continua pel Canal d’Urgell, el qual deixem per entrar al nucli de Bellpuig. Pel camí, a un centenars de metres fora de la ruta, hi ha les restes arqueològiques de la Fortalesa del Vilars, actualment un important assentament ibèric, edificada als voltants del 750 aC., els constructors de la qual eren coneguts com el habitants dels camps de les urnes pel fet que acostumaven a incinerar els seus morts i enterrar les seves cendres en recipients de ceràmica.
Sortim de Bellpuig en direcció al Tossal de Montcofre per l’antic camí de Bellpuig a Verdú. Trobem de nou el Canal d’Urgell, que travessem. A l’altra banda hi ha la gran masia fortificada de pedra picada i planta quadrada anomenada Mas d’Estadella. A partir d’aquí el camí es asfaltat fins a Tàrrega.
Dificultat
Cal estar en bones condicions físiques per tal d’afrontar amb garanties la travessa, sobretot per les distàncies que s’han de superar.
El nivell de dificultat és mitjà.
No és una ruta recomanada per a infants.
Desplaçament fins al punt d’inici de la travessa
El desplaçament fins el punt de sortida es realitzarà en vehicles particulars. Caldrà posar-s’he d’acord un cop s’aproximin les dates.
Horaris
Dissabte, 27 de juny.
Trobada a l’estació d’autobusos: 07:00
Qüestions generals (material, menjar..)
Caldrà estudiar les diferents possibilitats de transport per tal d’optimizar cotxes.
Pel primer dia de travessa cal portar preparat de casa l’esmorzar i el dinar pel recorregut. Pel segon dia podrem avituallar-nos al camí. Cal portar sempre ganyips o alguna cosa per menjar, per les parades.
Caldrà fer bones previsions per l’aigua, degut a la calor que pot fer.
L’elecció del material que cal portar és molt particular, però cal tenir en compte que tot el que portem ho haurem de carregar. No us oblideu de les eines bàsiques de reparació, del casc i del frontal.
Cal portar sac de dormir o llençol i tovallola.
Cal portar la bicicleta neta i revisada, les avaries durant el recorregut són difícils de reparar.
No hi haurà cap vehicle de suport, en cas de necessitar abandonar el recorregut serà responsabilitat de cada persona per tal de no perjudicar el grup.
Es pedalarà a un ritme que faci possible circular en grup i que permeti arribar al destí a una hora raonable. Per això, l’organització vol posar èmfasi en que tots els participants valorin de manera realista el seu estat físic; també com a consideració per la resta de participants.
L’organització prendrà en cada moment la decisió de modificar l’itinerari si s’escau, pel bon funcionament del grup.
Cal disposar de llicència federativa C, o superior. En cas necessari es pot fer una de cap de setmana, amb pagament suplementari, però cal avisar a la secretaria del CEP (secretaria@cep.cat) abans del 19 de juny, més tard no es podran realitzar llicències temporals.
Per resolució de dubtes i altres aclariments, contactar amb bicicleta@cep.cat
Preus i inscripcions
El preu inclou: Allotjament en règim de mitja pensió + esmorzar a l’Alnerg de Sant Anastasi a Lleida.
Preu Socis: 25€ Inscripcions fins al 15 de juny.
Preu NO Socis: 30€. Inscripcions a partir del 25 de Maig fins al 15 de juny.
Les places són limitades a 20 persones.
Inscripcions a la secretaria del CEP a la web.
Lloc: Volta a la Plana d’Urgell
Inici: Dissabte 27 de juny de 2015
Fi: Diumenge, 28 de juny de 2015
Hora inici: 07:00
Dificultat: Mitjana
Duració: 2 dies
Transport: Cotxes particulars
Material: El propi d’una sortida de BTT “en ruta”, llençol o sac prim i tovallola
Menjar: Esmorzar i dinar del 1r dia, aigua i ganyips
Preu : variable segons soci/no soci
Inclou: Allotjament en règim de mitja pensió i esmorzar
Ruta