XIV CAMINADA DE RESISTÈNCIA DE RAMS

RECORREGUT A PEU DEL RIU FOIX  DES DEL  PANTÀ A LA CAPÇALERA

Inclou pica-pica final i samarreta conmemorativa.

Enguany la caminada de resistència la farem seguint la riba, gorges i pantà  del riu Foix.

El riu Foix és el riu eminentment penedesenc,  doncs neix a les rodalies del Mas de Pontons  i desguassa al mar a Cubelles. Amb un recorregut total  de 48.7 kilòmetres i un desnivell entre el naixement i el mar de 800 metres. És un riu clarament mediterrani de règim torrencial  amb fortes assecades estiuenques i amb escàs cabal mitjà de 0.43 m3.

Per fer-ho ens hem inspirat en l’excel·lent guia e de Gabriel Lacruz d’Edicions  i  Propostes Culturals Andana,  Vilafranca del Penedès  any 2010,  en  que ens proposa descobrir-lo amb 15 itineraris parcials repartits al llarg del seu recorregut. Els mapes que hem fet servir són els de l’editorial Piolet: Parc del Foix i Parc d’Olèrdola, Camins de l’Alt Penedès i  .Font-Rubí serra de la Llacuna.

Nosaltres proposem de fer-ne  el recorregut en la marxa de resistència d’enguany, tot d’una tirada, com correspon a una caminada de resistència, començant al pantà de Foix i acabant en el seu naixement a les rodalies del Mas de Pontons.

Hem cregut oportú de fer algunes petites variants, pel que fa en el recorregut descrit en la guia, com és el començament que el farem  a la presa del pantà fent  el seu recorregut per la riba sud,  força interesant per la vegetació i les vistes que hi ha. També  hem fet altres petits canvis de menys importància.

Pel que fa al recorregut hi podrem observar tres sectors ben diferenciats:

– El  primer sector de la volta al pantà és el sector més humit de tot el recorregut amb espècies vegetals de ribera , però sense cap mena de dubte el que hi podem destacar són,  la gran quantitat d’aus que hi ha com el Bernat Pescaire, el Martinet, els Ànecs, les Polles d’aigua, també hi ha tortugues i serps d’aigua.

– El segon sector és el que travessa la plana penedesenca; va  de Castellet a  la barriada de cal Sisplau del municipi de Sant Marti Sarroca. En el recorregut  anirem acompanyats pel bosc de ribera del riu,  i la vegetació agrícola de la plana majoritàriament de vinyes. És en aquest tram que el riu travessa la zona industrial dels Monjos, que vist  des del punt de vista excursionista, és el més degradat paisatgísticament, però econòmicament segurament és el més interesant .

– El tercer sector és el de les gorges del riu Foix,  per el caminat és el mes plaent, tant per l’exuberant vegetació que s’hi pot observar com per la solitud i bellesa del paisatge, sense mena de dubtes és el recó del Penedès més feréstec i solitari.

Començarem la caminada a la presa del pantà de Foix que fou inaugurat l’any 1928,  per poder fer terrenys en regadiu. Travessarem la presa per prendre un caminet que va vorejant les aigües tranquil·les de l’envasament.

30 min. Cal Bladet,  antiga masia agrícola  al costat de la urbanització  El Llac de Foix, continuem per la pista d’accés a la urbanització deixant més endavant a l’esquerra el camí de la font d’Horta.

45 min. Carretera de Clariana,  la seguim cap a la dreta ara tindrem que fer un  kilòmetre per carretera, doncs no hi ha possibilitat d’esquivar-la. Anirem  fins a trobar la carretera de l’Arboç a Castellet,  passarem  el riu Foix per el  pont i girarem a l’esquerra, per anar a trobar un camí agrícola també a l’esquerra.

1 h. Camí vell de l’Arboç a Castellet, anomenat Camí del  Pantà que és a la vegada el que segueix el GR 92. Passarem pel costat del Moli Vell  i travessarem per primera vegada el riu Foix per un pont. Arribarem a un trencall de camins on hi ha un pal indicador, en temps sec seguirem a la dreta per un camí veïnal que segueix el riu aigües amunt.  En cas de que hagi plogut i el riu porti molta aigua, tindríem que seguir recta pel camí de l’Arboç i fer una petita marrada,  però que no augmenta ni el quilometratge ni el temps emprat.

1 h 15 min. Travessem el riu Foix per un gual cimentat, hi ha unes passeres però en manca una,  per tant tindrem que passar per dins l’aigua. Es per això que recomanem portar calçat una mica impermeable. El riu el tindrem que travessar en aquestes condicions al menys, dues vegades més.

1 h 45 min. Cases de la Resclosa. Prenem a l’esquerra el camí asfaltat d’accés a les cases, a uns  50 metres el deixem per un camí a l’esquerra que es dirigeix recta a la masia de cal Raventós.

1 h 50 min. Cal Raventós, davant de la masia prenem a l’esquerra un camí que baixa a creuar el riu per unes passeres (aquestes hi són totes)  i ens porta a l’ermita romànica de Sant Esteve de Castellet. Abans d’arribar creuarem a gual La riera d’Estadella, on a la dreta hi ha una un pont que es diu que és una construcció  dels romans,  doncs per aquest camí hi passava una important via de comunicació de l’època.

2 h. Ermita de San Esteve de Castellet. Es tracta d’una interesant i ben conservada ermita romànica. El camí ara asfaltat, es dirigeix recta cap al poble de les Masuques

2 h 12 min. Travessem la carretera  i entrem al petit poble de tradició agrícola de  les Masuques  de 200 habitants. El topònim li ve del diminutiu de  cases petites. Anem cap a les pistes esportives on primer  per un camí i després pel costat d’una vinya , ja que el pagès ha llaurat l’antic camí, ens dirigim al riu Foix i el travessem a gual (fa uns anys  hi havia una palanca).

2 h 26 min. Travessem  per un pont el riu Foix davant mateix de la masia  can Riera, i  passem per un bosc de plataners a la vora del riu. Al final travessarem de nou el riu a tocar mateix de la masia modernista de les Masses, antigament en aquets lloc hi havia un moli hidràulic. Continuarem  pel seu davant i més endavant passarem pel davant de la granja  Sant Pere. Per tornar a travessar el riu per un pont.

2h 45 min. Cruïlla, anem a la dreta per un camí força ampla fina a tornar a trobar el riu Foix,  aquesta vagada  no el  travessem el seguirem a l’esquerra per un corriol senyalitzat. Dalt a la dreta tenim l’edifici del castell de Penyafort.

2 h 55 min. Moli de l’Abadal. Antic moli fariner que com tots el altres funcionava amb l’aigua del riu, seguim cap a l’esquerra per una pista asfaltada, per dirigir-nos a la part menys interesant de la caminada que és el pas de tota la zona industrial dels Monjos. Passarem a tocar l’antiga masia i font de la Teula on a mitjans del passat segle era un lloc d’esbarjo, on s’hi feien berenars i arrossos a  sota els plataners. Passarem a tocar la monumental  portalada de la fabrica de ciments Freixa i després creuarem les vies dels trens .

3 h 25 min. Santa Margarida i els Monjos comprèn diferents nuclis de població o barris: Els Monjos, La Ràpita, Cal Rubió, Sardinyola. La població és de 7300 habitants, i el topònim li ve de l’antiga parròquia i poblament de Santa Margarida del Penedès, avui deshabitada i del moli medieval  que els monjos de Santes Creus tenien a tocar del riu Foix,  anomenat Moli dels Monjos, en el que avui coneixem com a Moli del Foix. Abans d’entrar a la població prenem un camí a la dreta que baixa als horts, creua la carretera N-340 per sota el pont junt al riu,  i continua en el que s’anomena parc urbà  del Foix i, finalment per un corriol pugem a la part alta del parc. Més endavant passarem a tocar el camp de futbol i la fàbrica de Ceràmica del Foix.

3 h 50 min. A tocar de l’autopista, anirem a la dreta per un camí que la travessa  per sota junt amb el riu. Ara,  anirem seguint sempre paral·lels al riu i en algun punt el travessarem. Passarem a tocar la masia restaurant de can Aixalà, la coneixerem pel moli de vent fet de toxo que hi ha.

4h 20 min. Pont de Ferran,  creuem per sota la carretera de Sant Jaume dels Domenys,  en aquest punt hi havia el moli de Ferran. Seguim el riu ara per la riba esquerra, ens creuarem amb un camí carreter i continuarem recta per la vora del riu, fins a un punt on el nostre camí es fa cada vegada més estret, travessarem  el riu i pujarem a una vinya que la seguirem a la dreta.

4 h 30 min. Riu Foix a la vora del moli de baix, el creuem per una palanca sota de la torra de les aigües de Vilafranca, continuant per la vora del riu. Arribarem a les tanques dels Cellers de cal Torres i seguirem pel seu costat gairebé fins el final, on per un corriol tornarem a baixar al riu on seguirem un corriol que ens portarà a uns camps de sembradura.

4 h 40 min. Travessem el camps de sembrats sense camí,  ja que el pagès també la sembrat. Arribarem a un camí que ens porta a una  vinya, la seguirem per la dreta fins a un corriol també a la dreta,  que ens pujarà a un celler de nova construcció. Seguirem a l’esquerra per un camí entre vinyes fins a trobar un corriol que de nou ens baixa al riu.

4 h 50 min. Creuem el riu a gual  i pugem  a l’altra riba fins a passar pel costat d’un gran pi, continuem sempre al costat del riu fins que ens incorporem al camí vell de Vilafranca a Sant Marti, per  arribar a la barriada dels Hostalets.

5 h 10 min. Carretera de Can Lleó a la Bleda, la seguim un metres a la dreta  per agafar un camí que baixa cap a la dreta, passarem pel costat del pi gros de can Lleó, és un magnífic exemplar de pi pinyoner.  Girem a l’esquerra  seguint el riu per un camí que travessa la carretera per sota un pont. Per arribar a una vinya, on continuarem pel seu costat fins a trobar un camí que baixa per travessar el riu a gual. El camí va girant a l’esquerra tot seguint el riu.

5 h 20 min. Cruïlla seguim recta.  Procurarem anar sempre el més a prop  del riu.  Passarem una cruïlla de quatre camins i ens endinsarem en un bonic camí planer i molt ombrívol.

5 h 28 min. Horts de cal Rata, creuarem el riu a gual i pugem per un camí a l’altra costat que aviat es farà carreter. Una mica més amunt quant el camí gira a l’esquerra, prenem una drecera a la dreta que ens portarà a un camí que travessa unes vinyes i al final s’enfila a un terraplè. Dalt del terraplè trobarem un camí que segueix cap a cal Xató, sota la casa baixarem per un camí que de nou  ens porta al riu.

5 h 58 min. Pont de can Sogas.  La carretera de Vilafranca a Sant Martí hi passa pel damunt. Aquest pont va ser volat a la guerra civil, per les tropes republicanes en la seva retirada. Per arribar a  Sant Martí, calia anar pel pont de cal Miret que no el varen volar,  calia baixar a creuar el riu Foix i tornar a pujar a la carretera. Anem fins a la captació d’aigües de Vilafranca situada en el mateix llit del riu,  on per diferents corriols anirem  seguint el riu aigües amunt fins a trobar uns horts,  al costat esquerra dels horts  tocant el riu s’inicia un corriol que el travessa que ens portarà a la font de la Miquela.

6 h 8 min. Font de la Miquela, no raja gaire però és l’única font en que podrem agafar aigua de tot el recorregut, això ens indica de manera clara que estem en una comarca  de secà,  ni tan sols el riu més important  porta aigua de manera contínua. Continuem ara per un senderó que ens puja a trobar una pista, aquesta la seguirem de baixada, travessarem el riu a gual i seguirem per la vora d’uns camps de presseguers, al fina del camp tornem a travessar el riu per seguint per la vora dels camps i després vinya, tenint sempre a tocar a la dreta, fins arribar sota de la masia de la Baronia de Riudefoix.

6 h 43 min. Baronia de Riudefoix  es tracta d’un gran casal de planta quadrada i gruixuts murs  de pedra, i amb portals adovellats consta de l’any 1653,  però del moli de Riudefoix  ja se l’anomena en el testament de Ramon Mir a l’any 1086. Al costat hi ha la capella de Sant Llorenç. Travessarem  el riu per una palanca i continuarem pujant per la vora del riu  per un camí,  després arribarem a una esplanada vora el riu. Més endavant,  el camí s’enfila cap a la masia de cal Jaume Teia, estem en una zona de vinyes i el riu ens queda una mica allunyat a l’esquerra.  Enfront  allunyat encara tenim el Santuari de Foix i a la seva dreta  l’entrada de les gorges que és cap on ens dirigim.

6 h 48 min. Cruïlla,  anem cap a l’esquerra en direcció al riu, a la propera cruïlla continuem recta per un camí que baix a uns horts, travessa el riu i puja per la timba de la vesant sud del riu, fins a trobar una pista que seguirem a la dreta cap a la barriada de cal Sisplau.

7 h 13 min. Barriada de cal Sisplau, travessem la carretera de la Llacuna, nosaltres continuem per una pista asfaltada recta i planera durant un quilòmetre fins arribar a cal Francesc. Passada la masia prenem un camí a la dreta que baixa a travessar la riera de la Berna, i continua planer entre les vinyes. El camí s’endinsa en el bonic bosc riberenc del Foix i el creua a gual.

7 h 45 min. Travessem el Foix a gual prop  de mas Florit i el camí continua pel costat d’unes vinyes.

8 h 10 min. Gual del trull de la masia de les Valls, travessem el riu per arribar al final d’una vinya que es on girarem a l’esquerra pel seu costat. El camí enfila decidit cap a les gorges del riu Foix , quan s’acaba el camí ampla, trobem a la dreta les ruïnes del Moli medieval  de la Pineda. El camí ja convertit en corriol travessa els plans del que havien sigut les hortes.

8 h 40 min. Travessem de nou el riu vora la presa de Dosrius, el sender ben marcat serpenteja per dins de l’exuberant vegetació fins a travessar de nou el riu, el lloc anomenat Salt del Tronc, aquí el riu forma uns gorgs espectaculars.

8 h 45 min. Molins medievals anomenats els Molinots. Es tracta  de  dos molins que aprofitaven l’aigua d’un a l’altre. El camí puja a trobar una pista que seguirem a la dreta davallant una mica.

9 h. Moli de l’Horta.  Com el seu nom indica es un moli que aprofitava l’aigua del riu per moldre i regar les hortes que hi havia al seu voltant. No fa masses anys que encara es podia veure la roda de paletes de fusta que feia moure el moli. Ens endinsem ara en el congost de Penyes Roges, anomenades la proa o el vaixell. El riu fa un gran meandre. Travessem el Foix i seguim avançant per dins d’un atapeït bosc. Arribarem a una presa que si ens hi fixem veurem un tub que portava aigua al moli de l’Horta. Superem la presa enfilant-nos.  Més endavant el sender torna a travessar el riu i passem un altra presa, on ens incorporem a un sender de PR- C 150.  que  el seguirem cap a la dreta, més endavant ens ajudarem d’unes cordes per passar un rocallís, arribant a una zona una mica enfangada , depenent del nivell de l’aigua. Deixarem el camí i torrent de can Pons a la nostra esquerra, i passarem l’ultima presa.

9 h 19 min. Última presa sota dels Molinots del mas de Pontons.  El camí ja es força planer i en porta en el que podríem anomenar el naixement del riu Foix,  que el situem una mica més amunt de la cruïlla, dins d’uns canyissars molt embardissats i que fa de mal anar.

9 h 30 min. Cruïlla prop del mas dels Molinots a l’esquerra aniríem al mas de Pontons, anem cap a la dreta tot pujant per dins d’un bosc es la opció que ens queda més a prop per la recollida de l’autocar.

9 h 45 min. Coll de cal General.  El camí planeja. Passarem per can Soler de Secabecs i continuarem per bon camí per a arribar a la carretera de la Llacuna prop de la barriada de Les Llambardes.

10 h. Barriada de les Llambardes del municipi del Torrelles de Foix.

Fi de l’excursió i d’una llarga caminada que segur que no ens deixarà indiferents. Haurem conegut uns del més bells paratges de la nostra comarca i haurem descobert els  íntims secrets que amaga el nostre petit riu.

Informació i inscripcions

Diumenge dia 20 de març de 2016.

Lloc de sortida: Estació d’autobusos

Hora:  2/4 de set del matí .

Dificultat: Alta per les hores de caminada.

Distància: 41 km.

Desnivell: 650 m.

Hores: 10 hores.

Transport: Autocar.

Cal portar: Esmorzar, dinar, ganyips  i aigua pel recorregut. El CEP posarà l’aigua i beguda a l’hora de dinar. És molt important de portar botes que siguin  mínimament  impermeables, per poder travessar el riu diferents vegades.

Feu clic aquí per a visualitzar i descarregar el fulletó de la sortida, amb tota la descripció.