CAMINADA amb esmorzar popular per païr els torrons – Pic de l’Aliga. 464m. (Alt Penedès)

Degut a que el poble de Torrelletes no te cap espai ampli per aparcar, intentarem optimitzar al màxim els cotxes.

Es començarà l’excursió a la plaça de l’Oms situada a l’entrada del poble de Torrelletes, on podrem aparcar els cotxes.

L’esmorzar com cada any és gratuït pels socis i pels no socis el preu és de 2 euros. Cal inscripció prèvia de tots per tal de que no sobri, ni falti menjar.

El cim del Puig de l’Àliga, va ser en temps de la post-guerra civil un dels objectius més emblemàtics de l’excursionisme penedesenc, època en que els mitjans de locomoció, eren escassos i l’anada i tornada del cim del Puig de l’Àliga o coll de l’Àliga, com també se’l coneixia era una aventura per bons caminadors.

En la dècada dels anys 60 del passat segle, al cim del Puig de l’Àliga els excursionistes vilafranquins hi instal·laven un pessebre, i es feia una missa de campanya, oficiada per mossèn Bueno, en la logística i col·laborava amb camions l’empresa de Transports Campama i els Ciments Freixa (ara Uniland). El paisatge, en aquells temps era encara lliura d’urbanitzacions que actualment l’envolten.

ITINERARI
El recorregut que us proposem és el següent:
Des del poble de Torrelletes pujarem a Can Balagué per l’antic camí de cavalleries. Arribarem a Can Balagué que era un petit veïnat de set masies, (actualment en runes) foren habitades fins l’any 1967, aquestes masies estan situades en un llom de la serra Mala, sota el pujol Florit, des d’on es divisa una gran panoràmica del Penedès.
Ara per la pista, continuarem cap a les masies de cal Cremat, Can Cassanyes, la Casa Alta, (també deshabitades) i el coll de cal Deus, on hi ha una antiga fita de terme. Des d’aquest coll pujarem fort a l’esquerra fins assolir el Turó de les Tres Partions.
El Turó de les Tres Partions, situat a la confluència dels termes de Olèrdola, Canyelles i Castellet i la Gornal. En el seu cim hi ha una caseta i unes antenes. En dirigirem ara cap el cim del Puig de l’Àliga que ja veiem a prop. Cim del Puig de l’Àliga, és un vèrtex geodèsic i un cim de la llista dels 100 cims de la FEEC. En el seu cim hi ha una creu de ferro, instal·lada el 3 de maig de 1964 pels companys vilanovins de l’Agrupació Excursionista Talaia i una torre de vigilància, des d’on es divisa una gran panoràmica en totes direccions. En direcció a Ponent hi ha una petita esplanada amb bancs i una capelleta, de la Mare de Déu de les Neus, és on hi farem l’esmorzar doncs està una mica arrecerada del vent . Baixem del cim, pel vessant oposat per on hem pujat fins
al coll de l’Àliga, on hi trobarem una pista que seguirem a l’esquerra. A les primeres cases de la urbanització Daltmar, deixarem la pista, i per corriol arriberem al fondo del Pouet. En aquest lloc hi havia un pou de pedra seca que va desaparèixer en fer l’urbanització. Remuntem ara per corriol, cap al coll Blanc a la Plana Morta, per baixar per un corriol, cap el bonic fondo de Sant Joan, aquest sender ens portarà al fondo de la Bobera.

El fondo de la Bobera el seguirem de baixada, passant per sota de les balmes de la Bobera. Aquestes balmes han estat habitades en diferents èpoques, des de la prehistòria fins l’edat mitjana, s’hi han fet treballs d’arqueologia que han donat troballes fins al final de l’imperí romà. Creuarem el torrent de la Bruixa i de pujada primer i desprès pla arribarem al poble de Torrelletes on donarem per acabada l’excursió.