EXCURSIONISME – Tuc dera Pincèla 2.536 m (Vall d’Aran)

Dies 20 i 21 de juliol de 2019

Hora de sortida: A 2/4 de 4 de l’estació d’autobusos. El viatge es farà amb cotxes particulars.

Hores de camí: 3 h 30 min aproximadament.

Distància del recorregut: 7,5 km

Desnivell: 513 metres de pujada i de baixada.

Itinerari circular. Codi Wikiloc de la ruta 27497500

NOTES: Es farà nit al refugi Juli Soler i Santaló del CEC a mitja pensió. Caldrà portar el dinar de diumenge i ganyips per l’excursió.

El Tuc dera Pincèla està situat en un lloc cèntric de l’Aran i des del cim, gaudirem si el dia és clar, d’una bona vista de les altes muntanyes que l’envolten. El cim està envoltat d’extenses i verdes pastures amb ramats de cavalls vaques i ovelles. Dels vessants del cim neixen les conques dels rius Unhòla, a l’est, el Varradòs a l’oest i el Salient al sud.

L’ascensió no presenta dificultats remarcables, anirem caminant per prats herbats. Una vegada al cim, gaudirem d’una de les millors vistes de la vall d’Aran.

ITINERARI.

L’itinerari comença al Còth de Varradòs, situat a 2.050 m obert entre les valls de Varradòs i d’Unhòla. Aquest coll és accessible, en vehicle des del poble de Bagergue, per una pista forestal en bon estat i apte per tots els cotxes. Des del coll on aparcarem els cotxes, anirem en direcció sud pujant per uns herbats de primer de manera suau, i després en pendent una mica més accentuada però sense dificultat, cap a la serra dera Muntanheta on assolirem el cim del mateix nom.

Cim dera Muntanheta 2.042 m (2 km). A dalt del cim veiem la serra d’Arenho que segueix cap al sud per on anirem a continuació. Farem una lleugera baixada i pugem a un segon cim de la serra, una vegada al cim continuem per la carena fàcil, però en un bon desnivell pels dos costats, fins a assolir un tercer cim de 2.505 m. Tenim el coret dera Pincèla a prop, el passem i remuntem els darrers metres fins cim dera Pincèla.

Tuc dera Pincèla 2.505 m (3,1 km). Coronat amb una creu metàl·lica, on les vistes a 360 graus són espectaculars, destaca el cim del Mauberme que el tenim ben a prop, a l’altre costat de la vall d’Unhòla. Deixem el cim pel sender que baixa per l’altra banda per on hem arribat, travessant uns prats herbats fins a un suau coll, al coll girem a la dreta en direcció als estanh des Truietes i al estanh dera Pincèla.

Estanh des Truietes 2.310 m (4,4 km). Enllacem amb el PR 112 -113 que ve del coll de Salient i el seguim cap a l’esquerra, és un sender que no està massa ben marcat però com que el terreny és ampli, no té cap dificultat. A la sortida dels estanys, el sender es redreça una mica i cal escollir el millor pas, que sense més dificultat ens retornarà al Còth de Varradòs on tenim els cotxes.

Còth de Varradòs 2.050 m (7,5 km). Retornem als cotxes. Una excursió molt recomanable de poques hores per gaudir-la amb bones vistes i desnivells suaus.

Pels més agosarats, si ho desitgen, una vegada assolit el tuc dera Pincèla es pot pujar sense massa esforç el tuc d’Arenho de 2.522 m i retornar pel coll per seguir després, l’itinerari de baixada normal i comú per tots.