100 cims. Santa Bàrbara, 752m. (Terra Alta)

Iniciarem la caminada a tocar de la petita ermita de Sant Antoni, des d’on gaudirem de la deliciosa experiència de seguir un tram de l’enginyós camí històric conegut com a pujador d’en Valero. Aquest camí es va convertir en una via de comunicació imprescindible per als habitants d’Horta, per baixar les collites des dels Montsagres, els quals es troben enlairats al massís dels Ports i han tingut, des de fa segles, una gran importància com a zona de pastura i conreu.

Reproduïm un fragment extret del llibre “Camins de les comarques de Tarragona històrics i tradicionals” ed. Diputació de Tarragona, 2005.

-El Pujador d’en Valero també és conegut com a pujador dels Montsagres. Així és com l’anomenaven els pastors que utilitzaven aquest camí ramader per dur els animals cap a les pastures i les fonts dels Montsagres. Als ports hi ha altres passos dreturers per on s’enfilen persones i bestiar. El que realment sorprèn d’aquest és que s’arrangés per fer-hi passar animals de bast. No havia de ser fàcil aixecar els murs que aguanten la plataforma del camí enmig d’un escenari tan vertical. Resulta corprenedor imaginar els valents ruquets davallant vora l’abisme, guiats per homes decidits, atents sempre que l’animal no s’espantés. La por desfermada era sinònim de tragèdia.-

Arribant al cim trobarem petites coves i restes d’ermites, situades en una bonica balconada protegida per rengleres d’alts xiprers que confereixen a l’indret un aire de misticisme. La muntanya de Santa Bàrbara s’alça aïllada, amb una silueta gairebé piramidal, fet que garanteix unes vistes espectaculars.

De baixada passarem pel convent de Sant Salvador d’Horta, que es creu que es va iniciar en l’època dels templers. Posteriorment, cap al segle XVI, el convent va acollir una comunitat de Franciscans, que el van fundar oficialment amb el nom de Nostra Senyora dels Àngels. Pocs anys després va arribar fra Salvador, el qual va aconseguir molta popularitat com a miracler. Aquest fet va provocar l’arribada de multitud de gent que venia d’arreu del país, contribuint al creixement de la comunitat i les dependències del convent.

Abans d’acabar la caminada passarem per una finca privada, que amablement cedeix el pas als excursionistes, on tindrem el plaer d’atançar-nos a una olivera anomenada “Lo Parot”, que vol dir el pare de tots els arbres, i és un dels exemplars més vells de tot el territori. Es tracta d’una olivera mil·lenària, que té una volta de canó de 7,45 m i va ser declarada arbre monumental l’any 1990.

Observar aquesta olivera pot tenir el mateix encant històric que contemplar una ermita romànica, ja que l’arbre es va plantar, possiblement, al mateix temps que s’aixecaven els murs d’aquests temples. Per tant, es tracta d’un veritable monument natural.

Itinerari

0 min. Començarem la caminada al restaurant Venta de la Parra, situat a la carretera que uneix Prat de Compte amb Horta de Sant Joan, a la comarca de la Terra Alta. Marxarem a llevant per creuar el riu de La Canaleta, després del qual girarem a la dreta per seguir una pista de terra.

4 min. Deixarem la pista i decantarem a la dreta, endinsant-nos al bosc per un corriol poc fressat.

10 min. Creuarem novament el riu i seguirem avançant paral·lels a la carretera.

15 min. Capella de Sant Antoni. A recer d’uns bonics xiprers, aquesta construcció petita i discreta, passa  desapercebuda, sota d’un talús de la carretera.Creuarem la carretera i ens endinsarem al bosc per un camí carreter en direcció a les parets de Santa Bàrbara. De seguida deixarem aquest camí i decantarem a l’esquerra per creuar el torrent i iniciar la pujada per un bonic i treballat camí de bast.

48 min. Creuarem una portella natural continuarem, ara planers, per dins el bosc.

51 min. Deixarem el camí principal i decantarem a la dreta per anar a buscar un contrafort rocós, que es despenja del cim.

59 min. Accedirem al damunt d’aquest contrafort i el seguirem cap a la dreta, de pujada.

1 h 24 min. Arribarem a una feixa planera i espectacular, amb una  llarga avinguda de grans xiprers.

1 h 30 min. Decantarem a l’esquerra i passarem per una portella que ens obre el camí del cim.

1 h 37 min. Santa Bàrbara. Marxarem del cim desfent el darrer tram.

1 h 42 min. Tornarem a ser a la balconada i marxarem avall, ara cap a l’esquerra.

2 h 17 min. Cova de Sant Salvador.

2 h 37 min. Convent de Sant Salvador. Marxarem per l’avinguda de xiprers de davant del l’església i en el primer revolt deixarem la carretera i seguirem de front per un corriol que s’endinsa al bosc.

2 h 41 min. Arribarem al camí cimentat i el seguirem cap a la dreta

2 h 51 min. Safareig de la vila. Trobarem un encreuament i decantarem a l’esquerra.

2 h 59 min. Trobarem un nou encreuament i seguirem de front, per la pista cimentada.

3h 20 min. Deixarem la pista que dúiem i decantarem a la dreta, accedint a  la via verda per la degradada estació abandonada d’Horta de Sant Joan.

3 h 28 min. Arribarem a la carretera i, decantant a l’esquerra, pujarem per un camí carreter que s’endinsa cap al bosc.

3 h 33 min. Ens incorporarem a una pista travessera, seguint-la cap a l’esquerra.

3 h 36 min. Mas d’en Txús. Deixarem la casa a l’esquerra i seguirem de front, guanyant alçada.

3 h 43 min Arribarem als magatzems dels vivers Pascual, on decantarem a l’esquerra, baixant per unes feixes d’oliveres.

3 h 46 min. Lo Parot. Majestuosa olivera, declarada arbre monumental. Continuarem per les feixes en direcció a llevant i, en trobar un camí, el seguirem a la dreta, fins al poble.

4 h 03 min. Horta de Sant Joan. Punt i final de la caminada.

Informació

Transport: Autocar

Preu sòcis: 14€

Preu NO sòcis: 19€

Enllaç amb el track de la ruta