100 cims. Montgròs, 1133m. (Montserrat)

Enllaç al fulleto de la sortida

El massís de Montserrat (Serralada prelitoral) situat a cavall del Bages, l’Anoia i Baix Llobregat. Al llarg dels mil·lenis els fenomens geologics han modelat Montserrat amb grans parets i blocs arrodonits de conglomerat rosa i argiles. L’erosió càrstica ha creat avencs, coves i torrents per on passarem i visitarem en la sortida. El bosc mediterrani és la vegetació predominant. Cal destacar les alzines presents durant tot el recorregut (argelagues, carrasca, marfull, romani, llentiscle, farigola també son presents a l’itinerari) Pel que fa als mamífers, hi destaquen l’esquirol, el gat mesquer, el ratpenat o el porc senglar, així com les cabres salvatges.

L’excursió que avui farem sortirà de la vessant nord del massís, Parc Natural català molt freqüentat i emblemàtic, vessant amb parets de roca molt altes, llises, verticals que fan que ens preguntem, per on es pot pujar fins d’alt enmig d’aquest mar de roca?

El cim que farem és el Montgròs (1.133 m.), no és el més elevat però, és un enorme mirador dels més bells llocs per observar la plana veïna i serralades el litoral català. Durant el recorregut passarem per fonts, que han rajat en algun moment però, actualment ho ragen molt poc o fa molt temps que ho van fer, coves que amb dimensions diverses son molt interessants i altres curiositats que anirem descobrint durant la caminada que tenim projectada per aquest dia.

ITINERARI

Començarem el recorregut a Santa Cecilia, antic monestir a 675 m. d’alçada que pertany al municipi de Marganell i te un refugi de la FEEC al costat (Bartomeu Puiggròs), art romànic català del segle X. Enfilarem pel sender de gran recorregut 172.2, en aquest tram anomenat Camí de l’arrel direcció Can Massana.

30 minuts. Deixem el GR 172.2 i girem a l’esquerra per començar la Canal de la llum, que passa pel costat de la font de la llum que trobarem abans d’arribar al final de la canal en pujada lleugera.

1 hora. Coll de Migdia (1.032 m.) collada ampla i punt de pas entre vessants força freqüentades pels excursionistes, comencem a baixar per la Canal del Migdia per un camí marcat força trepitjat.

1 hora 15 minuts. Deixem la Canal per anar cap a la dreta i enfilar la pujada continuada i distreta que passant per la Font de la Cadireta, (cisterna natural que recull aigües que surten de l’interior de la paret), la Canal de la Salamandra (pas natural entre roques d’un atractiu especial) i seguim el sender marcat fins arribar al cim.

2 hores. Cim del Montgròs (1.133 m.) ampli i panoràmic cim, magnifiques vistes per totes bandes i perspectives des de l’alçada molt fotogèniques. Un cop admirat el panorama, deixem el cim per anar a buscar el peu de la Roca Plana dels Llamps en baixada forteta i curta, passarem un pas natural on una creu de ferro encapçala la roca.

2 hores 30 minuts. Una baixada llargueta ens fa arribar a la cruïlla de la Coma dels Naps, lloc estratègic on els camins per anar cap al sud poden millorar o empitjorar, si és el nostre cas continuarem cap a la dreta direcció Coll de Port, per tant millora, seguim les marques de pintura blanca i groga de PR pel torrent de la Coma dels Naps en lleugera pujada.

3 hores. Coll de les Comes (1.056 m.), el cilindre és ben visible. Entrem a la Coma dels Naps de baix, zona selvàtica que ens aproximarà a terrenys més favorable i passarem per la cova refugi de Les Pruneres, ben conservada.

3 hores 35 minuts. Coll de Port (978 m.) d’alçada, continuem pel PR direcció refugi Vicens Barbe, passarem pel costat de la font de l’Esllavissada fins trobar la cruïlla per entrar a la Canal de les Grutes, camí que segueix el torrent de les Grutes pel fons de la vall.

4 hores 10 minuts. Trobarem  dins la canal un petit ressalt que amb cinc esgraonets es supera, un punt atractiu on podrem tenir un moment de descans en una zona ombrívola i boscosa en un dia calorós serà un lloc que reconfortarà.

4 hores 30 minuts. Cova de l’Arcada, (balma espectacular: es tracta d’un pont natural adossat a la paret del cingle. Te uns 20 m. d’alt, 40 m. d’ample i 20 m. de fons) continuem baixant fins el Clot del Tambor passant abans per la font d’en Xebret (font situada a la riba esquerra del torrent del Tambor, sota un roquissar una mica amagada. Hi ha un petit banc fet de teules.)

5 hores 30 minuts. El Bruc 452 m., a les escoles municipals donarem per finalitzada la ruta.

La propera excursió serà el dia 27 de novembre al cim El Mont (Alt Empordà)

Informació

Cim del Montgròs de Montserrat (1.133 m.)

Diumenge 23 d’octubre de 2016

Lloc de sortida: Estació d’autobusos de Vilafranca.