CAMINADES ESPORTIVES – Clarabides Occidental, Central i Oriental i Pic de Guias a la Vall d’Estós

El refugi d’Estós se situa a una altitud de 1.890 metres en ple Parc Natural de Posets-Maladeta, més concretament a la vall d’Estós, un dels llocs més carismàtics del Pirineu per als muntanyencs, ja que és un dels llocs que va comptar primer amb un refugi de muntanya guardat. i on parteixen nombroses rutes de variada dificultat.

La vall d’Estós és una vall de variats contrastos però sempre molt harmoniós. Una vall ampli on conviuen extenses praderies que permet el seu aprofitament ramader, frondosos boscos, altes muntanyes, glaceres, estanys i escarpades agulles. Un conjunt que fa d’Estós una vall ‘per a tots els públics’, des del simple passejant fins al més aguerrit muntanyenc que busca la màxima dificultat.
DIA 7
Pujada als Ibons i refugi d’Estos: 1.000 metres de desnivell aprox. i uns 10 km de recorregut
Marxarem de l’estació Penedès a les 6 del matí per arribar a Besnasque ben esmorçats entre les 9.30 i les10 del matí
A les 10 del matí començarem la ruta als barracons del pàrquing que hi ha passat el Càmping Aneto, des de la cadena seguirem el GR 11 per una pista molt suau i ben senyalitzada. Més endavant està la cruïlla que separa els camins d’Estós i de Batisielles.
Pujarem pel camí de Baticielles, amb calma ja que és molt dret, i gaudint d’aquest corriol encantador. La vegetació cobreix tot el camí i podrem apreciar moltes espècies diferents: pi negre, avet, faig, bedoll, salze, auró, avellaner, i arbustos com el boix, ginebre i neret.
Una vegada que s’acaba la pujada, caminarem uns pocs metres creuant el rierol, i arribarem a l’Ibonet de Batisielles(1878 metres). Aquest petit ibón, enclavat en un paratge preciós, i envoltat per un prat verd és el primer de la nostra ruta. El segon objectiu es troba a 150 metres de desnivell de pujada, L’Ibón de Escarpinosa (2030 metres). Si tenim temps i ganes també es pot pujar fins a l’Ibon de Perramó (2265 metres)
Tot seguit desferem el camí fins l’ibonet de Baticielles i agafarem el camí que ens portarà al Refugi d’Estós.
DIA 8
Pujada als cims: 1.150 metres de desnivell i 9 km de recorregut
Del refugi d’Estos als cotxes: 775 metres de baixada i 9 km. de recorregut
Ens llevarem a les 6 del matí per sortir ja esmorçats a les 7 del matí
Començarem l’ascens als Clarabides per un camí que surt del mateix refugi d’Estós. Anirem guanyant alçada prou ràpidament fins arribar als estanys de Guias a 2.500 metres. A partir d’aquí anirem agafant els típics camins d’alta muntanya, amb pedregars inclosos, fins que arribarem al Clarabide occidental de 3.018 metres sense cap dificultat tècnica. A continuació crestajarem fins als altres dos Clarabides, el Central i l’Oriental, també sense cap dificultat tècnica.
Finalment, i per a qui vulgui fer-ho, es podrà pujar al Pic de Guies que requereix d’una fàcil grimpada de II grau.
Un cop tots reagrupats, els que hagin pujat el pic de Guias i els que no, baixarem per la mateixa ruta fins al refugi d’Estós, prendrem el material que hàgim necessitat per a l’ascensió i baixarem a buscar els cotxes pel camí normal.
DIA DE SORTIDA: 7 d’octubre
Nivell: Iniciació
Hora de sortida: 06,00
tipus d’activitat: alta muntanya
Distancia acumulada: 28 km
Desnivell positiu acumulat: 2.150
Aforament: 10
PREU:
Mitja pensió al refugi per federats: 31€.
Mitjà pensió al refugi sense federar(39€) + Assegurança temporal 2 dies(10€): 49€.