EXCURSIONISME – Les agudes i turó de l’home. Valles oriental (1706m)

Parc Natural del Montseny

El Parc Natural del Montseny és un parc natural que protegeix part del Massís del Montseny. Es va establir l’any 1977 i és gestionat per la Diputació de Barcelona des de 1977 i per la Diputació de Girona des de l’any 1978.

També des de l’any 1978 és reserva de la biosfera de la UNESCO convertir-lo en lúnic  de  Catalunya i es va establir com a parc natural l’any 1987.

El Montseny esta enlairat entre les planes de les comarques del Vallès, Osona i la Selva, es presenta com un bloc muntanyós de perfil característic i altiu, visible des de molts indrets de Catalunya i conegut arreu per la bellesa dels seus paisatges.

Precisament, el nom del massís, que prové del llatí Mont Signus (mont senyal), palesa la fisonomia del seu relleu.

Abasta part dels termes municipals d’Aiguafreda, El Brull, Campins, Cànoves i Samalús, Figaró-Montmany, Fogars de Montclús, La Garriga, Gualba, Montseny, Sant Esteve de Palautordera, Sant Pere de Vilamajor, Seva, Tagamanent, Arbúcies, Breda, Riells del Montseny, Sant Feliu de Buixalleu i Viladrau

El parc natural del Montseny està agermanat amb el Parc National des Cévennes (França) des del 1987, i amb el Parque Internacional La Amistad (Costa Rica i Panamà), des del 1994, ambdós declarats també reserva de la biosfera. Amb tots dos manté sengles programes d’actuació triennals que han permès desenvolupar múltiples accions conjuntes.

L’aprofitament dels recursos naturals a les muntanyes sol ser posterior al de les planes, molt més favorables per a l’establiment de les comunitats humanes. Així i tot, el poblament al Montseny data de temps prehistòrics, com ho testimonien les troballes de destrals i ganivets de pedra a Aiguafreda, el Brull, Montseny i Sant Marçal; els megàlits de la serra de l’Arca i les pinedes, o el menhir del pla de la Calma.

Les agudes . que es el Segon cim en altitud del Montseny, però el més esvelt i atractiu, d’àmplies panoràmiques sobre la regió nord oriental del Principat que abasta des dels Pirineus i Prepirineus Orientals (on són fàcilment identificables el Pedraforca, el Cadí, el Puigmal, el Canigó, etc.) a la costa i a les serres prelitorals i litorals de més al sud, on destaquen Montserrat, Sant Llorenç de Munt i Collserola. Magnífiques vistes sobre l’entorn proper, vall de Santa Fe, Guilleries, Matagalls, Collsacabra.

Turó de l’Home, punt culminant del massís. Arrecerat a llevant hi ha l’observatori meteorològic bastit el 1932 pel Centre Excursionista de Catalunya. La visió des d’aquest punt complementa la de les Agudes i s’estén sobre la vall de la Tordera i el Vallès Oriental

La meva proposta es fer un recorregut lineal al qual hi hagi el mínim de pista possible, per aquest motiu he escollit pujar des de el aparcament de Sesferreres,  inici d’aquesta ruta , al pla d’en Mon, un espai ampli i còmode per estacionar que hi a al punt Quilomètric 26.5 de la carretera BV-5114 entre Sant Marçal i Santa Fe del Montseny i la Finalitzarem al Aparcament que hi ha a Santa Fe del Montseny. .

Farem dos grups un que pujarà a Les Agudes i l’altre que farà de mes a mes el Turo de l’Home,

GRUP A  Farà  uns 14 km

GRUP B  faran 9, 84 km desnivell  498 de pujada i  678 de baixada

Hora de Sortida a les 7:00 de l’estació de autobusos de Vilafranca.

Sortirem per darrera del aparcament per una Fageda i camí ample, arribarem al encreuament de la Carretera al quilòmetre 27 de la BV 5144- Aquí Creuarem la Carretera per fer una petita baixada per un camí sense definir fins a una pista que es el Gr. que be des de el Café, Pla de la Calma i Sant Marçal. Aquesta Variant 2 del GR5 ens portarà fins al Coll de Sessagudes.

A La primera bifurcació agafarem la pista dreta doncs el de l’esquerra ens portaria a la Barraca d’en Codony.

Aviat deixarem la pista. on esmorcàrem tots plegats per dividir-nos en dos grups i aixi poder encara la pujada a diferents nivells.

Ens enfilarem per Corriols de Boscos i pujarem pel Serrat Llarg al costat del riu Sot del Pedreguer Rodo,. Trobarem  en la pujada fins a cinc ocasions Bancals d’antigues places carboneres, les quals en resten, amb prou feines, els murs de contenció.

A  mitja pujada estem a la zona de la Goitadera, La pujada es va en ziga zagues i ressegunit el franc del Emprius i anem guanyant terreny entre la frondosa fageda del Vessant occidental de les Agudes d’inusual Bellesa, creuarem algunes que d’altres tarteres i saltarem algun que altre arbre caigut..

Aquesta pujada a les agudes es una clàssica que es fa en la Travessa del Montseny que ve de Sant Marçal

El grup A  pujarà directe al Coll de Sessagudes per fer el Turo de l’home anar i tornar. Seguirem el GR pel llom carener primer  per la seva banda oest i desprès per l’est. Es desemboca al Coll de Sesbasses (1644m) es creua la pista asfaltada que du al cim de Puig Sesolles i,pel Camí de l’altra banda es fa el cim del Montseny.

El turo de l’Home de 1707 m es el punt culminant del Massís. es torna enrere pel mateix camí.  al coll  de Sessagudes i fer seguidament les Agudes.

Al dirigir-nos al Turo de l’Home tan sols  implica  un 4  km. mes  que la resta del Grup..

B  El segón grup pujara fins al Coll igualment a un ritme sostenible i quan arribin a dalt hi haura la possibilitat del que no volguí fer cim que es quedi reposant allà esperant als que volguin pujar a les Agudes i al Grup A..

Ens trobarem tots en  aquest coll per fer la baixada junts per pr-c208 fins a la font de Briançó on es pot   dinar  o depenent de la marxa. Fer-lo a la font de Passavets

Tornarem a Creuar la Carretera i ens endinsàrem en el Pla de Ginebrons i des de aquest punt anirem una bona estona al costat del riera de Passavets i les cascades, bonic tram per recórrer en silenci, dons parlar amb tanta aigua era una mica complicat.

Deixarem el riu que segueixi el seu curs i nosaltres ens dirigíem al Santa Fe on cal la possibilitat de fer el cafè i les cerveses de final de caminada, o visitar les sequolles o el pantà de Santa Fe.