EXCURSIONISME – Punta de l’Aigua, 1091 m. (Terra Alta)

Cims i travesses per Catalunya

Punta de l’Aigua, 1091 m. (Terra Alta)

Diumenge, 22 d’abril de 2018

Lloc de sortida: Estació d’autobusos de Vilafranca

Hora de Sortida: A les 7:00 h

Hores de camí: 5 h 25 min. (per si algú no vol fer cim hi ha la possibilitat d’esperar al grup al coll de la  Gilaberta, estalviant-se  1 h de camí)

Distància a peu: 12 km

Desnivell: 890m

Dificultat: Mitjana.

Cal tenir present el fort desnivell tot i que no hi ha dificultat tècnica per a gent acostumada a caminar per la muntanya.

Cal portar esmorzar, dinar i aigua.

El desplaçament es farà en cotxes particulars. Anirem tots junts però per si algú es perdés ens trobarem a l’encreuament de la carretera d’´Horta de Sant Joan amb la pista asfaltada del Mas de la franqueta, porta d’entrada als Ports. (coordenades 40.936835, 0.313043 ) Des d’aquest indret seguirem en cotxe 4 km per pista de terra fins al punt d’inici de la caminada.

La proposta

Us proposem una excursió interessant, variada i complerta, que té com a escenari un racó espectacular i poc conegut del nostre país. Durant l’itinerari hi haurà temps per a tot. Per començar haurem de suar la cansalada al Pujador d’en Valero, un camí històric que es van inventar els habitants d’Horta de Sant Joan per poder baixar fins al poble les collites de blat que cultivaven als Montsagres. Aquestes terres de cultiu, situades al damunt de les muralles rocoses que protegeixen racons feréstecs i espectaculars de les muntanyes dels Ports, van esdevenir molt importants pels habitants d’Horta de Sant Joan i de Paüls.

És un camí bonic, costerut i exigent que farem amb calma per poder apreciar l’enginy de les persones que se’l van treure de la màniga.

Malauradament encara són ben visibles els danys que el juliol del 2009 va causar un desgraciat incendi en el qual hi van perdre la vida 5 bombers del GRAF de Lleida.  L’indret on es va viure aquella tragèdia és proper al pujador.

Un cop superat el grau el camí canvia radicalment i al damunt de les parets de pedra hi apareixen vastes extensions d’antics cultius, boscos frondosos i barrancs per tot arreu. És un paisatge dur i aspre, esquitxat de racons de bellesa captivadora.

Malgrat la solitud s’hi pot apreciar l’empremta de l’esser humà en forma de feixes de pedra, fonts i abeuradors pel bestiar, corrals…

Un cop al Coll de la Gilaberta ens caldrà un darrer esforç per fer cim però si algú està cansat tindrà la possibilitat de descansar i esperar-nos en aquest indret ja que de tornada ens caldrà passar altra vegada per aquí. L’estona que invertirem entre pujar i baixar és d’aproximadament una hora.

El camí de baixada és agradable i si el dia és clar esdevé un regal per als sentits, tant pels llocs per on passarem com per la imatge constant de les espectaculars Roques de Benet acompanyant els nostres passos.

Ja a les acaballes de la caminada ens acostarem al llit del riu d’en Piquer per visitar el Ventador, un altre racó especial amb l’aigua com a protagonista. Allà podrem descansar i refrescar-nos. Ens ho haurem ben guanyat!

Itinerari

0 min. Començarem la caminada al Pujador d’en Valero.

30 min. Creuarem una pista forestal i seguirem guanyant alçada per un corriol que es va acostant cada vegada més a les parets de la muntanya.

1 h 25 min. Guanyarem la part superior del grau i creuarem antics camps de conreu en direcció a llevant.

1h 35 min. Font del Montsagre d’Horta. Situada en un lloc bucòlic, hi veiem com l’aigua s’escola per llargs coms tallats en fusta. Deixant la font enrere, seguirem guanyant alçada per dins el bosc.

1 h 55 min. Coll dels Atans, on gaudirem d’una magnífica vista on hi destaca la del cim de la Punta de l’Aigua. Continuarem, ara en suau baixada.

2 h 08 min Coll de la Gilaberta, 939m. Després de reposar una mica iniciarem la darrera pujada fins al cim.

2h 28 min. Trobarem un petit coll, on decantarem a l’esquerra per enfilar-nos al damunt d’un contrafort que ens acostarà al cim.

2 h 42 min. Punta de l’Aigua, 1091m. En dies clars esdevé un mirador privilegiat de la zona dels ports. Marxarem del cim tot desfent el camí.

3 h 08 min. Coll de la Gilaberta. Perdrem alçada suaument per dins el bosc en direcció sud-oest.

3 h 29 min. Pouet de Lloà. El deixarem a l’esquerre del camí.

3 h 32 min. Mas de les Crevetes de Lloà. Continuarem baixant, tot deixant el mas enrunat enrere.

3 h 44 min. Petit coll. El creuarem i  seguirem el corriol planer que busca el millor pas entre la vegetació i les roques.

4 h 01 min. Deixarem la carena i començarem a baixar, primer per dins d’un bosc ben conservat i després entre arbres cremats, per anar a buscar el sorprenent grau del Pas de la Mala dona, que ens permetrà perdre alçada de manera ràpida.

4 h 35 min. Bifurcació. Un cop ja superat el grau decantarem a la dreta en direcció al coll de l’Ereta i les roques de Cambretes.

4 h 47 min. Bifurcació. Seguirem el camí de l’esquerre en direcció al Ventador.

4 h 58 min. El ventador. Basses naturals situades en una gorja del riu d’en Piquer.

5 h 15 min. Recuperem l’anterior bifurcació i decantem a l’esquerre.

5 h 25 min. Ja per pista creuem el barranc dels Cubars i arribem al Mas de Fandos, on hi ha l’aparcament.

Enllaç amb el track de l’activitat.

Enllaç amb el fulletó de l’activitat.