EXCURSIONISME – Païr els Torrons – Clapí Vell 704 m. (Alt Penedès)

Com cada any,  el Centre per els socis ofereix l’esmorzar gratuïtament, que enguany  es farà al cim del pic del Clapí Vell,   per els no socis el preu és de 2 euros. Cal inscripció prèvia per tal de que no sobri, ni falti menjar.

El cim del Clapí Vell, és la muntanya  emblemàtica pels torrellencs. Tant és així que una de les dites populars que tenen diu: “Boira al Clapi Vell aigua al clatell”. Dalt del cim a mitjans del passat segle, i sota la iniciativa de  Mossèn Salvador Pou, rector a les hores de Torrelles, s’hi va instal·lar una creu  de fusta, que es va malmetre per les inclemències del temps, actualment la creu que hi ha es va posar de nou  l’any 1986.

Començarem l’excursió al poble de Torrelles, poble agrícola i d’estiueig on segons en Manel Córdoba en el seu llibre de les fonts del Penedès, hi té inventariades  183 fonts, moltes de les quals actualment  no ragen, o be s’han perdut.

DESCRIPCIÓ  DEL  ITINERARI

De l’aparcament de l’ajuntament nou, anirem cap a la plaça de la Vila, els safaretjos i el castell, per agafar el camí que baixa a creuar la riera de Pontons, i puja a la masia del  Corral Nou.

Continuant pel sender pujarem pel camí de Torrelles als Quatre Camins, tot passant  pel paratge dels Caus de Ferranella i el fondo dels Llops.

Arribats al coll, vora una bassa de bombers , per pista anirem cap a la dreta en direcció N cap el cim del Clapí Vell que ja el  veiem a tocar.

Cim del Clapí Vell de 704 m. d’altitud, on farem l’esmorzar,  hi ha una caseta de vigilància forestal malmesa, el vèrtex geodèsic i una pila de pedres o Clapí, que segons el diccionari de la llengua catalana, en  una de les denominacions d’aquest mot significa: munt de pedres soltes  tretes d’un terreny  per conrear-lo. Uns 50 metres al N veiem la gran  creu. La vista que gaudim si el dia és clar  es magnifica. Desfem el camí fins la bassa d’aigua i ens enfilem al cim del Pic de l’Àliga o del Quatre Termes  de 701 m. anomenat així per ser punt on conflueixen els termes de Pontons i Torrelles de l’Alt Penedès,  el Montmell  (Baix Penedès) i Aiguamúrcia ( Alt Camp).  Al cim hi ha  una senyera que el dia 11 de Setembre de cada any la canvien.

Baixem del cim pel camí fins a la pista,  aquesta va passant  ara per la  plana  de les Bruixes,  la plana de cal Gimeno, i arribarem a la masia de Can Ravell ben arranjada com a segona residència, per continuar cap al coll de la Creu de Sapera.

Al coll de Sapera, anirem a la dreta de baixada  per pista asfaltada, prop del coll hi ha el Pi de les Mentides. Sota el castell de Peralta prenem una pista a la dreta al costat d’una vinya.

Arribats ben avall, creuem la plana Pinatella  amb barraques i marges de pedra seca,  finalment  travessem la riera de Pontons a gual, per agafar el camí ampla  de les Fonts de les Dous.

Fonts de les Dous amb 35 raigs d’aigua,  taules i barbacoes. Continuem la baixada vora la riera de Pontons,  l’indret és molt bonic, ben aviat passarem a tocar la font d’en Covens i al rec que porta l’aigua a les hortes de Torrelles.

Arribem a Torrelles per la vora dels horts, llàstima que no estiguin tots ben treballats, doncs el terreny és pla, la terra bona hi ha aigua. Elements indispensables per un hort.