RAQUETES DE NEU – Costabona des de Vallter. 2465m. (Ripollès)

Costabona (2465 m), des de Vallter

El Pic del Costabona és una preciosa piràmide situada a la carena fronterera Pirinenca. Forma una cresta que prové del Pic de la Roca Colom, descendeix fins al Coll de Pal i posteriorment arriba al mateix cim del Costabona. Aquesta carena, a més, separa la Vall del Ter (al sud) de la Vall del Tec (al nord).

Degut a la seva forma piramidal i solitària, esdevé un fantàstic mirador cap a totes direccions. Cap a llevant, és el primer cim de la carena que supera els 2000 metres, amb les mines de Costabona a 2300 metres d’alçada i pertanyents al terme de Prats de Molló. A la seva vessant sud neixen el torrent de Vall-llobre i el Ritort, ambdós afluents del Ter, amb una excel·lent panoràmica de la vall del Ter. Per la seva vessant septentrional, en canvi, hi ha les fonts del riu Tec i les Esquerdes de Rojà, en primer pla, i el Massís del Canigó. Mentre que per la cara més occidental hi ha la carena formada per la Roca Colom (NW), el Puig de la Llosa i Coma Ermada, descendint fins al circ de Vallter i el Gra de Fajol i el Bastiments tancant la vall.

Des de l’extrem E del pàrquing superior, s’agafa el camí que surt per darrera la construcció. El camí va guanyant alçada suaument, en direcció N-NE, resseguint el torrent que baixa de la Portella de Mentet. Just al punt on es creua el torrent, es continua pel camí que marxa en direcció SE, allunyant-nos, així, del que continua en direcció N cap a la Portella de Mentet. En aquest tram, el camí puja amb força fins al Pla de Coma Ermada i continua, sense pràcticament desnivell, fins a la Portella de Morenç.

El camí continua seguint la ruta de la HRP, deixant el Pic de Coma Ermada, el Puig de la Llosa i les Roques Blanques a tan sols uns metres al S. En el cas que es vulgui, es poden resseguir aquests cims que ronden els 2500 metres sense dificultat.

Portella de Callau (2390 m). Coll situat sota la Roca Colom i que actua com a bifurcació de camins.

Roca Colom (2510 m). Cim més alt del dia però resta amagat pel Costabona.

En aquest punt, el Costabona ja es deixa veure amb la seva forma inconfusible. Es descendeix de la Roca Colom per la seva vessant S, resseguint el llom, fins al Coll de Pal.

Coll de Pal (2318 m). Important coll que actua com a límit de les conques hidrogràfiques del Ter (cap al sud) i el Tec (cap al nord). Aquest coll és travessat per la ruta del Meridià Verd.

Des del Coll de Pal, només queda pujar pel llom occidental del Costabona fins al cim de la piràmide.