EXCURSIONISME – Cims i travesses per Catalunya. PUIG DE SES CADIRETES  (519 m).

PUIG DE SES CADIRETES  519 m. (GIRONÈS -SELVA)  i PUIG MONTCLAR 401 m. (BAIX EMPORDÁ)

Diumenge dia 18 de febrer de 2018.

Hora de sortida: A les 7 del matí de l’estació d’autobusos.

Dificultat: Fàcil mitjana. El recorregut es per pistes amples i planeres, excepte un tram 20 m. de pujada al cim de Montclar que cal accedir-hi amb una petita grimpada, amb graons naturals.

Hores de camí: 4h. 30 min.

Desnivell: 300 metres aprox.

Kilòmetres a peu: 15 aprox.

El massís de Cadiretes- Ardenya forma part del sistema muntanyós litoral català i constitueix una autèntica barrera, entre la costa i la zona  plana  interior de la comarca de la Selva. Els cims més destacats són: El puig des Cadiretes 519 m.; Montagut 498 m.; puig de les Cols 416 m.; Montallor 403 m.; Sant Baldiri 401 m. i  Montclar 401 m. L’any 2004 es crea el PEIN  Ardenya – Cadiretes per salvaguardar el seus valors paisatgístics de flora i fauna.

En totes aquestes muntanyes hi predomina la roca granítica molt erosionada i descomposta, que fa que el terreny tingui un substrat  de fort component  àcid,  el que afavoreix el desenvolupament de les alzines sureres, principal espècie i predominant en els seus boscos.

En l’excursió que us proposem, assolirem dos cims: el puig des Cadiretes i el Montclar, ambdós de la llista de 100 cims de la FEEC. Aquesta sortida, primer assolirem el cim del puig des Cadiretes, seguint el GR 92, i després anirem al cim del Montclar,  per acabar al santuari de Sant Grau d’Ardenya.

Notes: Cal portar esmorzar, dinar i aigua pel recorregut. Dinarem al Santuari de Sant Grau, on hi ha un bar-restaurant, hi podrem comprar begudes i el cafè. En el cas que fes malt temps a l’hora de dinar, els cafeters molt amables, ens ofereixen un local per dinar.

ITINERARI.

Del km 9 de la carretera GIP-6821, que va de la població de Llagostera a la Costa Brava, agafarem el camí  GR 92 en direcció Sud al puig des Cadiretes, en el recorregut passarem pel paradolmen (dolmen en part natural)  de Pedra Sobre  Altra, és un  monument  megalític de 6.60 x2.20 m. i del menhir d’en Llac es tracta d’un menhir de 265 cm d’alçada.

30 min. Cim del Puig des Cadiretes tindrem molt bona vista de Tossa de Mar, del Pirineu, Montseny, etc. Després d’admirar el paisatge i fer les fotos corresponents,  tornarem pel mateix camí a la carretera.

1 h Carretera, la travessem continuant pel mateix camí GR .

1 h 15 min. Castell de Montagut. El castell estava dalt d’un turó i sols en queden les ruïnes.

1 h25 min. Ruïnes de can Cabanyes

2 h 15 min. Coll de la Trencada, el camí va a l’esquerra cap a Sant Baldiri que ja veiem a prop.

2 h 22 min Sant Baldiri ermita en ruïnes, barroca de construcció popular.

2 h 28 min. Coll de Sant Baldiri. Anem a l’esquerra carenejant.

2 h 40 min. Coll de Ceps.

2 h 55 min. Collet de Montclar sota mateix del cim, cal pujar per roques de manera fàcil fins al cim.

3 h Cim del Montclar. Com el puig des Cadiretes tindrem una bona vista en totes direccions, el mar,  Santa Cristina d’Aro i Sant Feliu de Guíxols al nostres peus, també veurem els famosos Carcaixells, agulles de roca equipades amb cadenes que avui no hi passarem. El retorn el farem seguint el mateix camí fins el coll de la Trencada.

3 h 45 min. Coll de la Trencada, seguim el GR fins al proper indicador per anar pel camí ampla de l’esquerra cap al coll de Suro des Llops.

3 h 50 min. Coll de Suro des Llops. Tot i que un indicador ens senyala cap a Sant Grau a l’esquerra, no n’hi fem cas i anem cap a la dreta pujant.

4 h A l’esquerra hi ha l’inici d’un corriol, el seguim és força planer, boscós i agradable de passar.

4 h 30 min. Santuari de Sant Grau d’Ardenya  Gran edifici de construcció neoromànica, amb hostatgeria bar i restaurant,  és de propietat municipal des de l’any  2013, que ho va comprar al grup Ibercaja ja que l’edifici estava molt degradat. Cada any es  fa un aplec el mes d’octubre.

Enllaç amb el fulletó de la sortida.

FI DE L’EXCURSIÓ

La propera sortida de Cims i travesses serà el dia 22 d’abril, doncs el mes de març coincideix amb la caminada de RAMS.