INFANTIL – Camins i ermites Ermita de Sant Joan de Lledó. (Sant Martí Sarroca).

Ermita de Sant Joan de Lledó. (Sant Martí Sarroca).

Desplaçament: Sortirem a ¾ de 9 del matí de davant la FECA a la carretera de Sant Martí o a ¼ de 10 de l’avinguda del Castell cantonada C/Riera de les Angules de Sant Martí Sarroca.

Itinerari. Per un camí engravat travessarem la riera de les Angules; girarem vers l’Artiga però anirem resseguint la riera de Pontons. Arribarem per un corriol a la Font de la Salut; tornarem a la pista que va per sota les cingleres (a l’esquerra hi ha el conjunt monumental de Sa Roca i a la dreta les balmes i coves de Sant Martí). Sortint de la vall trobarem una pista encimentada (després de terra) i la seguirem en direcció Sud; la pujada és constant i en algun lloc podrem veure una perspectiva diferent del castell i l’església de Sant Martí. Arribarem al collet dels Ametllers; girarem cap a l’Est i trobarem uns dipòsits d’aigua (des d’on hi ha una vista integra de Montserrat), continuem en baixada fins a trobar un petit camí a la dreta. Tot seguint unes petites fites entre bosc i argilagues ens conduiran al Turó de les Bruixes. En aquest punt esmorzarem tot contemplant una vista única i espectacular del Penedès.

Desfarem el corriol de pujada que ens durà a un camp; en un extrem hi ha una barraca de pedra seca, la visitarem i continuarem per un camí que mena altre cop al collet dels Ametllers.

Seguim la pista ampla direcció Oest i tot pujant descobrirem vinyes d’alçada entre boscos i més enllà la serra de Samuntà, trobarem la barraca del Boter, també de pedra seca. Quan trobem una pista agafarem direcció Oest cap a la masia de can Grau de la Muntanya fins a arribar una cruïlla de 4 camins.

Ens desviarem cap a l’esquerra direcció Sud. Enmig d’una vinya observarem la barraca del Xemàs; cal destacar que és de planta quadrada. Continuem amb una pujada alegre que ens conduirà a una altra pista; girarem a l’Oest (dreta). Ben aviat tindrem unes vistes singulars del Castellot de Castellvi de la Marca i arribarem al coll de la Creu de Can Barceló.

Ara en direcció Nord seguim una pista ampla i ja en franca baixada trobarem la masia de can Barceló on tindrem unes vistes de boscos, vinyes i Montserrat al fons. Tot seguit podrem veure la masia de Cal Bord, una masia restaurada amb molt de gust. Més tard passem pel costat de la masia de can Grau de la Muntanya, on hi ha una magnífica alzina centenària. Sense deixar el camí ample i de baixada, arribarem a can Vallès on hi havia un antic molí i on encara hi ha una interessant xemeneia feta de maons; alhora podrem observar la Bauma dels Pobres.

Seguirem per trobar el camí que ve de Torrelles de Foix i ja en direcció a Sant Martí Sarroca veurem l’ermita de Sant Joan de Lledó, d’estil gòtic i construïda entre els segles XIII i XV; la qual contemplarem exteriorment, ja que no és visitable, perquè no és visitable.

Ara ja només queda seguir el camí veient al fons el conjunt monumental de Sa Roca amb el castell, l’església i el campanar. Trobem el camí que hem seguit al principi que en sentit contrari ens durà al punt de sortida, on finalitzarà l’excursió.

Desnivell: 450 metres i 12 km de distància.

Durada: entre 3:30 i 4 hores a pas d’infant (sense parades).

Dificultat: mitjana, majoritàriament per camins i pistes amples però cal tenir en compte el desnivell i la distància.

Cal portar: calçat i roba còmoda, esmorzar, ganyips i aigua.

Sortida guiada per la família Farré-Figueras.